Prețurile sub boicot

Primul răcnet Niciun comentariu la Prețurile sub boicot 8

Pînă acum și un șofer de tramvai care a în ul­timii trei ani și-a ținut calculatorul în amanet a auzit de celebrul „Black Friday” (n.r: Vinerea Nea­gră), cea mai sinceră și neoficială sărbă­toa­re de pînă acum. Ce se-ntîmplă în această zi care mar­­chează începutul weekend-ului? Prețurile din anumite supermarket-uri și magazine online scad chiar și la jumătate față de cel original și toa­tă lumea cumpără orice are sau nu are ne­voie. Nu mi-ar trebui un încărcător de iPhone pen­tru că eu folosesc un Samsung, dar totuși mi-l cumpăr pentru că este foarte ieftin.

În România fenomenul s-a răspindit mai bine printre tinerii care își căutau produse electronice sau gadgeturi pentru aparatele mobile, însă pe parcurs a devenit una din cele mai aș­tep­tate sărbători de iarnă. Original, Black Friday a apărut în America pentru a mai vărsa puțină apă peste focul care-i cuprindea pe cumpă­ră­to­rii de Crăciun, ce înainte devastau magazine întregi pentru acel cadou de sub pom. Dacă la noi încă a rămas la nivelul online, în State oamenii aș­teap­tă și cu orele în fața supermarketurilor, iar spiritul consumatorist al acestora a început să-i înfurie și chiar să-i înfricoșeze pe unii. De ce? Pentru că în 2011 și 2012 au apărut imagini cu persoane care se băteau pentru o jucărie, în California un cli­ent a fost condus de gloanțe spre mașina sa, iar în Los Angeles o femeie și-a împroșcat vreo cinci com­petitori cu spray paralizant.

Sună foarte trist și oricine se comportă atît de stupid pentru un telefon care în mod firesc ar trebui să coste 40 de dolari, față de 200, nu este un exemplu bun pentru lista bărbosului în roșu. Însă nu e atît de simplu să ne-ndreptăm de­getul spre Black Friday și să spunem că ne-am găsit țapul ispășitor. Cînd vedem alte astfel de incidente la lansări de hipermarketuri, cel de anul trecut cu lampi­oa­nele din mall-uri și nebu­nia dinainte Crăciu­nu­lui nu mai poți zice că este vina unei singure zile de reduceri și apoi să-nchizi ochii la restul.

Au apărut pe Internet mai multe voci care sînt de părere că cea mai bună soluție este să fie boicotat Black Friday-ul, pentru că este o „săr­bă­toare a capitalismului și distruge vieți umane în cele cîteva ore ale sale”. Bine, sînd de acord doar dacă boicotăm și tăiem și restul sărbă­to­rilor din calendar, pentru că măcar asta este singura care are un strop de sinceritate în ea. Ce se face de Black Friday? Se vinde și se cumpără. Cum este promovat? Cu publicitate despre re­du­ceri și stocuri limitate. N-are nevoie de pomi sau colinde și nici de iepuri cu ouă colorate.

Autor:

Paul Andrici

Redactor Opinia studențească, student în anul al III-lea la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la UAIC.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top