Gimnastica gîndirii critice

Navighează pe-o pagină de carte Niciun comentariu la Gimnastica gîndirii critice 5
Gimnastica gîndirii critice

Peter H. Frank, jurnalistul specializat în economie, a plonjat din încercarea de-a-şi ex­plica singur paradoxurile întîlnite în ca­rie­ră şi în viaţa sa de zi cu zi, într-un real proces de scriere şi structurarea a unor ex­pli­ca­ţii oferite tuturor. Numit, la scurt timp du­pă venirea sa în România, director de mar­keting la Adevărul Holding, jurnalistul şi-a exploatat şansa şi-a pus pe tapetul hîrtiei a­semănările dintre eşecurile întîlnite aici şi ce­le întîlnite în Statele Unite, Mexic sau alte ţări europene.

Mulţumind „sutelor de foşti şefi şi co­legi care-au fost exemple de prostie de neuitat”, Peter H. Frank îşi începe lucrarea prin re­cunoaşterea şi împărtăşirea constantei dru­mului către succes, şi anume deţinerea sau dobîndirea unei capacităţi de a gîndi cri­tic. „Aşadar, fie că trebuie să scrii un articol de ziar şi să găseşti introducerea per­fec­tă, să înţelegi mersul unei companii şi al pieţei ast­fel încît să elaborezi o campanie de marke­ting eficientă, gîndirea critică rămîne pi­lo­nul de bază al oricărei sarcini”.

Definindu-şi publicul ţintă, ca un ade­vă­rat afacerist care-şi cunoaşte meseria, an­treprenorul mărturiseşte franc faptul că de-această dată el nu se adresează deloc u­ni­versitarilor sau persoanelor dornice să stu­dieze sau să cerceteze, ci omului simplu care doreşte să-nveţe cum să gîndească. „Prin urmare, titlul cărţii ar fi putut fi Manual de gîndire”, însă recunoaşte singur c-atunci ni­meni nu ar mai fi citit-o – „că doar toată lu­mea ştie să gîndească; sau cel puţin aşa ne place să credem”. Deşi structurată în şa­se ca­pitole în care drumul către punerea în a­pli­care a unei idei de afaceri pare-a prinde cît de cît un contur, autorul maschează, în an­sam­blu, termenii specializaţi şi teoria antre­pre­no­rială. Prin citate, scheme, trimiteri amu­zan­te către pasaje din lucrări filozofice şi o adresare la persoana a doua singular care te opreşte printr-un îndemn prietenesc a­tunci cînd simte că te-apropie să pui semnul de carte şi s-o închizi, cartea pare că te citeşte ea pe tine înainte, vizualizînd, aproape fi­resc, fiecare gînd următor al tău.

Această carte, spune Peter H. Frank, „te in­vită într-o călătorie, nu te duce la des­ti­na­ţie”. Norocul tău pe tot parcursul dru­me­ţiei este că, de fapt, autorul are grijă să te-nveţe că „atunci cînd renunţi sau uiţi să mai gîndeşti critic, nu faci decît să-l laşi pe altul să gîndească în locul tău”, prezentîndu-te în faţa lumii drept altcineva.

Autor:

Aryna Creangă

Redactor-șef la „Opinia studențească”, studentă în anul al II-lea la Tehnici de producție editorială în presa scrisă, multimedia și audiovizual, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top