Călăuze cu gînduri macabre
Navighează pe-o pagină de carte 12 mai 2014 Niciun comentariu la Călăuze cu gînduri macabre 35Titlu: „Sînge de pasăre pe haine”
Autor: Liviu G. Stan
An: 2014
Editură: Humanitas
Gen: Ficțiune
Imaginaţia este uşa de scăpare atunci cînd, înlănţuiți de probleme, vrem să evadăm. Am deschis acea uşă, am plecat pe tărîmuri doar de noi ştiute şi ne-am întors la realitate în situaţii limită. Dar ce se întîmplă atunci cînd nu mai găsim drumul de ieşire din acest labirint al imaginilor fictive? Nu mai distingem realul de imaginar.
Asemeni unui schizofrenic asculti voci care nu sînt justificate, le crezi şi le urmezi sfaturile. Aşa a facut şi copilul David Jarek, personajul principal din „Sînge de pasăre pe haine”, care a devenit dependent de prezenţa „băiatului-care-fuge-după-o-pasăre”. În perioada în care părinţii lui orbiţi de ură şi plictisiţi de o responsabilitate atît de mare ca David, lumea celui mic s-a mutat într-o altă dimensiune.
Plecînd dintr-o Românie ce omoară speranţe, soţii Jarek evadează „într-o Polonie a protestelor muncitoreşti” condusă de comunişti. Acolo s-au străduit să-şi facă un rost, dar au eşuat, iar viaţa copilului cu o imaginaţie ieșită din comun a fost construită pe ruinele căsniciei părinţilor lui.
Bărbatul David, urmărit de dramele copilăriei, şi-a făcut studiile şi a părăsit Polonia pentru România, dorind să dezlege misterul vieţii mamei sale, Irena, şi să facă un film despre ea. A ajuns să cunoască violenţa iernii de pe pămîntul românesc şi atmosfera rece de pe străzile Brăilei. Acest om se crede matur, dar împarte pumni şi sparge sticle în capul oricărei persoane care îl contrazice ori se caută pe sine pe străzi uitate de lume.
În primul său roman Liviu G. Stan i-a dăruit personajului David o viaţă colorată de cultură, iubire, dar şi un iad al imaginaţiei sale. Scena din filmul lui Ingmar Bergman, „Hour of the Wolf”, în care o flacară de chibrit devine lună în bezna unei camere, susţine furtuna din interiorul personajului, la fel şi evocarea tabloului lui Zdzislaw Beskinski, pictor polonez, în care arătări suprarealiste călăuzesc fiinţa umană.
Raţiunea este adevăratul salvator, dar vine prea tîrziu. Pe David nu a reusit să-l salveze, chiar dacă acesta a izbutit să găsească ieşirea din labirintul născocit de o minte zdruncinată de personaje inexistente. Acest lucru nu i-a adus fericirea.
Însăşi viaţa sa este un scenariu pentru un film care ne arată că toţi avem demoni în noi, dar şi că ceea ce ne diferenţiază sînt amintirile din copilărie. Doar ele „mai pot respinge frica de moarte”.
Adaugă un comentariu