Publicitatea, schimbată pe furiș

Mai plați ca ecranul Niciun comentariu la Publicitatea, schimbată pe furiș 1

În noiembrie anul trecut, Gu­ver­nul și-a pus în cap agențiile de publicitate din România, odată cu încercarea de a impune modifica­rea Legii Audiovizualului fără con­sultare publică. La acea vreme, An­drei Za­ha­res­cu, purtătorul de cu­vînt al puterii executive, a anunțat că proiectul a fost adoptat, dar nu a știut să răspundă la o întrebare simplă: de ce s-a făcut aprobarea fără consultarea celor implicați, de la Consiliului Național al Audio­vi­zualului (CNA), la asociațiile de cabliști sau a agențiilor de publicitate.

Ulterior, lucrurile s-au calmat, după ce premierul Victor Ponta a declarat public că proiectul de lege nu a fost adoptat, nefiind publicat în Monitorul Oficial.

Acum, cinci luni mai tîrziu, te­merile din noiembrie au ieșit la ivea­lă ca ciupercile după ploaie. Guver­nul a publicat, fără consultare pu­blică, în Monitorul Oficial de vi­neri, 12 aprilie, o Ordonanță de Ur­gență prin care modifică Legea Audiovizualului. Astfel, potrivit OUG, dreptul de a primi o licență din partea CNA îl au doar socie­tă­țile de televiziune și radio care do­ve­desc că nu au datorii la bugetul de stat. Acest fapt îl împiedică spre exemplu pe Dan Diaconescu să pre­ia o nouă autorizație de difuzare, du­pă ce societatea sa, Ocram Tele­vi­ziune, a rămas fără licență OTV în urma deciziei CNA. Iar agențiile de publicitate vor pierde o parte din banii pe care îi cîștigau prin rebate, acesta urmînd să apară pe facturile tranzacțiilor dintre posturile de te­le­viziune și producătorii de bunuri și servici.

Însă aceste prevederi legate de publicitari sînt aceleași ca în pro­iectul de lege pentru schimbarea Le­gii Audiovizualului de la sfîrșitul anului trecut, care a rămas nepublicat și contestat de industria de pu­blicitate ca fiind „neconstituțio­nal”. Acum, International Adever­ti­sing Association România și-a exprimat dorința de „a urma toate căile legale” pentru a ataca modifica­rea, susținînd că orice încercare de a comunica cu legiuitorii în ultimele patru luni de zile, de la propunerea proiectului de lege, nu a avut succes și că nici una dintre propuneri­le lor nu a fost luată în considerare. „Este pentru prima dată cînd autoritățile intervin în mod direct și total netransparent afectînd un în­treg sector de afaceri în totalitate privat și care functionează pe baza unor practici de business corecte și comune în peste 95% dintre țările lumii.”

Ana SIPOȘ

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top