Un weekend în inima rasismului

Fă un stop cadru Niciun comentariu la Un weekend în inima rasismului 24
Un weekend în inima rasismului

„Get Out” (2017), debutul regizoral al lui Jordan Peele, este o gură proaspătă de aer pentru horror, un gen care de obicei plic­ti­seș­te prin platitudine și banalități, cînd nu re­curge la jump scares ieftine. Proaspătul re­gizor, cunoscut mai ales pentru proiectul de sketch-uri de comedie Key & Peele (2012 – 2015), reușește în 104 minute de horror / mister / thriller să readucă în atenția publi­cu­lui problema rasismului, pe care a tratat-o iar și iar alături de Keegan-Michael Key în bu­căți de comedie. Diferă abordarea, desigur, trecînd de la umor la psihologic și groază.

Chris Washington, jucat de Daniel Ka­lu­uya, merge un weekend în vizită la pă­rin­ții prietenei, la o vilă retrasă, undeva în pă­du­re. Și aici se oprește clișeul horror și în­ce­pe ge­ni­ul lui Peele în a construi povestea, do­zînd cu precizie misterul și suspansul introduse în firul narativ. Spre deosebire de alte pro­duc­ții care vorbesc despre rasism abordîndu-i as­pec­tele vizibile, de suprafață, filmul lui Jordan Peele tratează mai degrabă detaliile mă­run­te, de zi cu zi, aproape inobservabile pentru un neinițiat; aluziile, nu­an­țele în limbaj, apre­cierea fals-sarcastică a al­bi­lor față de negri și trecerea de la white guilt la ură de rasă.

Deși nu aduce actori hiper-cunoscuți, si­nergia care se creează între personaje func­țio­nează cum nu se putea mai bine. Pru­den­ța lui Daniel Kaluuya, răceala prietenei (Allison Williams), prietenia simulată a tatălui (Brad­ley Whitford) și calitatea de a fi repugnant a fratelui (Caleb Landry Jones) se întîlnesc exact unde trebuie în creuzetul social-psihologic al lui Jordan Peele. Mi-a plăcut de a­se­me­nea să-l revăd și pe Lakeith Stanfield, pe care mulți și-l vor aminti din serialul At­lan­ta al lui Da­ni­el Glover, chiar și doar preț de cîteva scene scurte.

Filmul e presărat cu indicii ascunse și așa-nu­mitele Easter Eggs, trimiteri sau subtile ple­căciuni către alte pelicule, concepte sau idei relevante într-un fel sau altul pentru su­biect. Fanii Kubrick ar putea prinde și vreo două referințe la The Shining pe acolo.

Pînă aproape de final, acțiunea avan­sea­ză foarte lent, lăsînd spectatorul să fiarbă de ne­dumerire și ca totul să culmineze cu un climax brusc și violent. Peele e amuzant chiar și cînd nu-și propune, accente de umor fiind prezente de-a lungul întregului film.

„Get Out” poate fi văzut și ca film lejer, de duminică după-amiază, însă e mult mai mult decît atît, o radiografie a rasismului sub­til din societatea americană, cel adesea trecut cu vederea.

Autor:

Ioan STOLERU

Secretar general de redacție la Opinia studențească, editor AltIași, colaborator la Suplimentul de Cultură.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top