Game over pentru corporații

Fă un stop cadru Niciun comentariu la Game over pentru corporații 20

Într-o lume dominată de suprapopulare și săracie a anului 2045, binecunoscutul re­gi­zor Steven Spielberg creează o paralelă im­presionantă între peisajul dezolant al par­cului de rulote și lumea virtuală Oasis. Cu ajutorul unor ochelari speciali și a unui cos­tum, oamenii sînt „împinși” de realita­tea sumbră spre lumea virtuală creată de genialul James Halliday.

Filmul reprezintă un omagiu culturii pop. Mai exact, creatorul lumii virtuale, fi­ind un împătimit al acestei culturi, reușește să facă aproape 200 de referințe la filme și seriale din ultmii zeci de ani, cum ar fi di­ver­se personaje din Robocop, Spiderman, King Kong, Batman, Superman, Suicide Squad, Back to the Future, Blade Runner, O Odisee Spațială, Țestoasele Ninja, dar și multe alte trimiteri la producții din ultimii 20 sau 30 de ani. De asemenea, apar cîteva referințe în materie de muzică, dar și din jocuri video, precum prezența unor caractere din Mortal Kombat sau Overwatch.

Filmul te trimite din start direct în mij­lo­cul acțiunii, începutul fiind acaparat de o scenă consistentă a unei curse, pentru ca a­poi să aibă loc punerea în temă și construi­rea poveștii filmului. Acțiunea este de­clan­șa­tă de faptul că inventatorul Oasis moare, acesta lăsând în urmă un video în care lansează o competiție, cîștigătorul urmînd să controleze întreaga lume virtuală. În ca­drul competiției, protagonistul Wade Watts, un tocilar pasionat de jocuri video, reușește să aibă un avantaj detașat, însă corporația IOI trimite mai mulți oameni pentru a-l împiedica pe Wade și pentru a putea obține ei controlul Oasis.

Discrepanța dintre lumea reală și cea virtuală poate fi observată în film prin ochii personajului principal, fiind întărită ideea că în Oasis poți fi oricine îți dorești, chiar dacă în lumea reală ești total necunoscut. Wade surprinde pe toată lumea în cadrul competiției cu rapidiatea și ușurința cu care trece peste obstacole, un adevărat erou, chiar dacă în viața reală acesta pare un personaj relativ sec.

„Ready Player One” transmite mai mul­te mesaje, care par să fie trecute cu vederea datorita abundenței de elemente prezentate de film. Astfel, Wade își dorește să cîștige pentru că îi place mult Oasis, este un u­ni­vers în care acesta se simte „acasă”, pe cînd IOI prezintă imaginea corporatismului la­com, care trișează și încearcă să folosească orice mijloc pentru a cîștiga.

Filmul prezintă ceea ce ar putea fi viitorul lumii și locul în care umanitatea ar pu­tea găsi salvarea. Însă dincolo de me­sa­jele profunde și avertismetele cu privire la posibila suprapopulare a lumii, producția este și o modalitate de a face cît mai multe referințe la cultura pop. Iar în cea mai mare parte a filmului aceste referințe la cultura pop sînt poate un pic prea multe.

de Răzvan STAN

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top