Buletinul rappului românesc

Ascultă de (la) noi Niciun comentariu la Buletinul rappului românesc 11
Buletinul rappului românesc

S-a dus mereu o bătălie între așa zișii ar­tiști comerciali, cei care fac melodii fără un me­­saj foarte profund, dar melodioase și ușor de reținut, și cei underground, care vor să cre­e­ze muzică doar pentru o anumită categorie de oameni, muzică care nu este difuzată la radio și care ajunge doar în anumite cercuri.

DOC, unul dintre rapperii din România celebru doar în rîndul unei anumite categorii de tineri, a devenit cunoscut de cîteva luni și pentru „neavizați”, pentru cei care își iau muzica doar de pe posturile de radio ori de pe canalele de televiziune specializate.

I s-au adus numeroase reproșuri din par­tea fanilor ori a colegilor de breaslă și de gen. „Te-ai vîndut”, i-a spus Ombladon după ce acesta a scos împreună cu Smiley single-ul „Pierdut buletin”. La fel au spus și o parte din fani și i-au reproșat că și-a pierdut identitatea. Ca o ironie a sorții, întregul album „DOC și Motzu în HD”, un material rapp special, cu 18 piese la care s-a lucrat trei ani, vorbește tocmai despre o pierdere a iden­tității, despre o tendință de șablonare a noii generații și despre un conformism exagerat.

Cu toate acestea genul muzical adoptat de DOC nu diferă foarte mult de ceea ce ne-a obișnuit artistul din 1997 cînd s-a lan­sat. Tematicile abordate în melodii sînt mai puțin tipice pieței muzicale din România, iar mesajul are aproape întotdeauna mai multe niveluri de înțelegere.

De exemplu „Pierdut buletin” privește, la prima vedere, doar problema pierderii unei identități personale, dar pune în dis­cu­ție și tendința de conformism social sau are în vedere neadaptații sociali.

„DOC și Motzu în HD” este al treilea al­bum pe care artistul îl scoate, iar dacă pri­me­le două erau puternic nișate și dedicate unui număr mai mic de fani, actualul material discografic este realizat împreună cu HaHaHa Production. Astfel, vedeta și-a mo­tivat de­ci­zia prin faptul că artistul „a­de­vărat” nu trebu­ie neapărat să se încadreze în șablonul clasic, acela de neadaptat social. El a încercat, prin adoptarea unor ritmuri mai comerciale și prin colaborarea cu Smiley, să-și facă cunoscut mesajul unui grup mai mare de oameni.

Despre acest lucru vorbește piesa „Bula mea”, despre încercarea de a sparge bula de să­pun în care se află și astfel să facă cunoscute „bubele societății”. Să spargă bula de să­pun a reușit, dar în încercarea de evadare din „un­der­ground” a reușit totuși să-și piar­dă din fanii care i-au fost alături de la început. A cîștigat în­să mult mai mulți fani de cît a pierdut, iar pe lîngă asta a făcut și un pas mare spre ceea ce își dorea. Să își facă masajul cît mai cunoscut și să reușească „să schimbe ceva”.

Autor:

Andrei Mihai

Secretar de redacție la Opinia studențească, student în anul al II-lea la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” , secția Teologie Didactică de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top