Nouă vieți de celebritate? NU.

Lumea pe jar, Subiectele săptămînii Niciun comentariu la Nouă vieți de celebritate? NU. 51

Grumpy Cat este una dintre pisicile vedete care au ajuns cunoscute în toată lumea, datorită Internetului.

Majoritatea ar spune că o pisică e doar un animal de companie. Greșit. O pisică poate deveni într-o clipă un fenomen pe Internet, dacă știi să-i faci pozele care trebuie și să le postezi pe site-ul potrivit. Așa a făcut și Bryan Bundesen cu pisica surorii sale. Poate că dacă ar fi fost un animal obișnuit nu ar fi adunat atîția fani, însă din cauza unei afecțiuni, pisica este mult mai mică decît una de rasa ei și are mereu o față îmbufnată. Tardar Sauce, pentru că așa o cheamă, a ajuns din Ohio pe cănile, tricourile și în bibliotecile din toată lumea. Însă nimeni nu o strigă așa. Toți îi zic pe numele de scenă: Grumpy Cat.

Imaginați-vă că există un Ho­lly­wood al animalelor. Gîndiți-vă la ele ca la niște celebrități. Au un manager? Unul cu acte în regulă. Cîștigă bani? Zerouri peste zero­uri. Fani? Cu sutele de mii. Le vezi peste tot și toată lumea vorbește des­pre ele. În ultima vreme, s-a cre­at și un soi de cult al animalelor pe Internet, iar adepții au ajuns să în­drăgească pisici, cîini sau papagali vorbitori pe care nu i-au văzut ni­cio­dată în afara monitoarelor. Grum­py Cat (n.r. „grumpy”, în limba engleză înseamnă țîfnos) este una dintre noile vedete patrupede care a ajuns cunoscută în toată lumea.

O cafea morocănoasă, vă rog

Dar cum de a devenit Grumpy Cat un fenomen? Totul a început de la o poză pe Internet. Prin sep­tem­brie, în 2012, a apărut pe site-ul Re­ddit o imagine cu o pisică îm­buf­nată, trăsătură de la care și-a pri­mit și porecla. Utilizatorii nu au crezut însă că fotografia este reală, așa că stăpîna patrupedului și fra­tele său au început să o filmeze și să facă publice materialele. În 36 de ore de la postare, numărul de vi­zualizări al primului videoclip pe YouTube a trecut de un milion. De cînd a început să devină din ce în ce mai cunoscută, Internetul a fost invadat cu imagini ale pisicii peste care au fost scrise mesaje inspirate de figura mereu nemulțumită. „M-am distrat o dată, a fost îngrozitor” sau „NU” sînt unele dintre cele mai răspîndite dintre mesaje. Deși pare țîfnoasă, de fapt stăpînii spun despre ea că este foarte dră­găsto­asă. Nici n-ai crede că îi place să fie alintată și să toarcă.

469 jar 3

N-a durat mult pînă ce Grum­py Cat a pus gheara pe Facebook, Twitter și Instagram. Și-a luat și un manager, cunoscut pentru cola­bo­ră­rile sale cu alte feline faimoase, care a văzut în ochii pisicii simbo­lul dolarului. Acum e un brand înregistrat, iar Grumpy Cat a de­ve­nit o afacere. Cum altfel ai putea cumpăra de pe site-ul oficial un sor­timent de cafea, denumit „Grum­puccino”? Pentru aproape 50$, primești un pachet cu 12 sticle și un tricou. La început au fost ma­gneți și căni cu fața pisicii, dar cu timpul a apărut și o carte, din care se presupune că învățăm trucuri prin care să devenim îm­buf­nați. „Grumpy Cat: A Grum­py Book” a fost pe lista celor mai bine vîndute cărți în New York timp de o lună și a fost tradusă în limba ger­mană, rusă și japoneză.

Chiar dacă urmează să fie și protagonista unui film, deja pisica a apărut în unele pro­ducții animate. Într-unul dintre acestea, di­fuzat la un post de te­leviziune american, Grumpy Cat s-a în­tre­cut cu primul rege al îmbufnării, Gar­field. „Crezi că ești singura pisică morocănoasă? Am fost un nesu­ferit dinainte să te naști.” Doar că vremea mo­ta­nului portocaliu a trecut, iar acum co­roa­na îi e purtată de un nou patruped, de da­ta aceasta unul ade­vă­rat.

Acum e un brand înregistrat, iar Grumpy Cat a de­ve­nit o afacere

Pentru a promova imaginea Grumpy Cat, managerului și stă­pî­nilor nu li s-au părut în­deajuns cele 1,2 milioane de fani pe Facebook sau cei aproape 120.000 de followeri pe Twitter. Au adus-o la emisiuni televi­za­te, au plimbat-o pe la Dis­neyland și au făcut-o protagonista unei reclame la mîn­care de pisici. Fața morocă­noa­să, care este de fapt marca Grum­py Cat, a a­pă­rut și pe coperta revistei americane „Direct Marketing News” drept unul dintre brand-urile care au a­ca­­parat industria mar­keting-ului în ulti­mul an.

Pisica a ajuns să prevestească și vremea, direct pe telefonul mo­bil. Una dintre apli­cațiile disponibile pe site-ul oficial, care în­re­gistrează un milion și jumătate de vizitatori u­nici pe lună, este „weather kitty” prin care, pe lîngă informații legate de starea vremii, primești și o ima­gine cu o pisică. Pînă și crea­torul aplicației pentru smart­phone-uri a recunoscut că „pisicile do­mină In­ternetul, așa că aceasta a fost o de­cizie logică”. Doar că, pentru a pri­mi starea vremii de la Grum­py Cat trebuie să plătești 2 $, întrucît ver­siu­nea este integrată într-o serie pre­mium, spre de­o­se­bire de cele­lal­te opțiuni care sînt gratuite. To­tuși, nu ți s-a mai spus pînă acum că în fiecare zi „sînt 100% șanse de eșec”.

469 jar 4

Autograf cu gheare

Prima apariție în public a pi­sicii, după ce a ajuns cunoscută pe Internet, a fost la Festivalul de Film și Muzică SXSW din Texas, de anul acesta. Atunci, vizitatorii au aș­tep­tat la coadă cu orele, pentru a o vedea și a face poze.

Unii dintre aceștia i-au întrebat pe stăpînii patrupedului dacă nu cumva pi­si­ca a fost sedată, pentru că era foar­te liniștită. Atît de liniștită, încît aproape tot timpul a dormit.

Într-una din zilele festivalului, Grumpy Cat a reușit să îi eclipseze pe alți invitați. Deși regizorul Da­nny Boyle, producătorul filmului „Slumdog millionaire” care a cîș­tigat premiul Oscar, se afla la cîțiva metri de pisică, vizitatorii nici nu l-au observat, ci chiar au trecut pe lîngă el pentru a se încrunta în po­ze, alături de pisica lor preferată. O fe­meie a spus că a venit din Aus­tra­lia numai pentru a o vedea pe Grumpy Cat.

Chiar și așa, proprietarii pisicii au fost acuzați că își exploatează animalul de companie pentru a ob­ține bani. Deși aceștia nu au spus concret ce profit obțin de pe urma Grumpy Cat, au recunoscut că nu au devenit milionari și nici nu au cîștigat într-atît încît să renunțe la locurile lor de muncă.

În schimb, Grumpy Cat nu a avut nimic de pierdut de pe urma faimei sale. Anul acesta, a obținut marele premiu la Internet Cat Vi­deo Festival, din Minnesota. Exact, există un festival al pisicilor celebre pe Internet, la care au participat 13.000 de oameni. Unii dintre ei s-au machiat astfel încît să se­me­ne cu felinele lor preferate, iar alții s-au costumat în unele. Te-ai în­tre­ba c­ine e, de fapt, stăpînul. Omul sau pisica?

469 jar 2

Autor:

Cătălina Dobroviceanu

Redactor la Opinia studențească, student în anul al III-lea la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la UAIC.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top