Organizațiile non-guvernamentale strîng punga cu proiecte

Honoris fără Causa Niciun comentariu la Organizațiile non-guvernamentale strîng punga cu proiecte 22

Anul acesta, Comisia Europeană (CE) a suspendat plățile pentru cererile de rambursare din partea instituțiilor și organizațiilor care beneficiază de fonduri din cadrul Programului Operațional Sectorial Dez­vol­ta­rea Resurselor Umane (POSDRU). La fel ca universi­tă­țile, care au fost nevoite să deschidă linii de credit ca să înlocuiască măcar temporar fondurile europene, organizațiile non-guvernamentale (ONG) și-au dus și ele proiectele mai departe din împrumuturi. Însă dato­riile s-au acumulat, iar faptul că plățile nu s-au reluat pentru toate proiectele a scos săptămîna trecută repre­zentanții ONG-urilor în stradă, la protestul „Eliberați POSDRU de incompetență” din București. Alături de 500 de participanți la marșul din capitală au fost și cei care au susținut conferințe la Iași, Tîrgu Mureș și Timișoara pentru a discuta neregulile care le pun în pericol organizațiile. Președinții fundațiilor ieșene se tem că datoriile îi vor obliga să-și suspende activitatea sau, în cazul ideal în care cheltuielile le vor fi rambursate în totalitate, nu va mai îndrăzni nimeni să se implice în vreun proiect cu finanțare POSDRU.

Situația proiectelor cu finanțare POSDRU din România a rămas în­că nerezolvată, în condițiile în care, con­form scrisorii primite în luna august din partea CE, termenul pentru re­zol­varea problemelor din raportul de au­dit pe 2011 era 6 octombrie 2012. La începutul acestui an, hotărîrea de a în­trerupe plățile către beneficiari părea o soluție pe termen scurt, însă una ca­re nu a trecut neobservată de către cei care stăteau la coadă la CE pentru ram­bursare. Printre aceștia se nu­mă­ră și ONG-urile, care se plîng acum că în­tre­ruperea fluxului de fonduri eu­ro­pene nu face decît să contribuie la da­toriile acumulate din cauza func­țio­nă­rii defectuoase a relației dintre organizații și Autoritatea de Mana­ge­ment a POSDRU (AMPOSDRU). În Iași, fundațiile așteaptă să le fie rambursate cererile de plată de mai bi­ne de un an și jumătate, timp în care au sus­ți­nut proiectele din fonduri proprii sau din împrumuturi bancare.

La sfîrșitul lunii septembrie a aces­tui an, Ministerul de Finanțe a ho­tă­rît să aloce AMPOSDRU suma de 375 de milioane de lei în contul contri­bu­ției Uniunii Europene și 100 de milioa­ne de lei din partea statului ro­mân pen­tru a achita restanțele acumulate prin neplata cererilor de rambursare aprobate. Din iunie 2012, însă, ONG-u­ri­le au emis cereri de rambursare pen­tru cheltuielile făcute în proiecte că­tre AMPOSDRU sau către Organis­me­le Intermediare Regionale (OIR), iar aceștia ar fi trebuit, teoretic, să le ono­­reze în termen de 45 de zile. „Sîntem la sfîrșitul lunii octombrie și încă nu a ajuns la noi acea deblocare din septembrie. Sînt beneficiari de programe care mai bine de un an de zile și-au susținut proiectele pe resurse proprii sau mai bine spus, pe banii băncilor”, a declarat Angela Achiței, președinte al Comisiei ONG de la Consiliul de Dezvoltare Economico-Socială a județului Iași și a Fundației „Alături de Voi”. Aceasta din urmă figurează cu un proiect în desfășurare în valoa­re de aproape 20 de milioane de lei pe lista de proiecte aflate în gestiunea OIR POSDRU Nord-Est.

Conducerea fundației este de pă­rere că problemele în ceea ce privește finanțarea proiectelor se datorează mo­dului în care se ocupă AMPOSDRU de administarea acestora. „Anul trecut, de exemplu, Autoritatea de Manage­ment a uitat să trimită spre rambursa­re 1300 de cereri în sistemul de decon­tare către comisia europeană”, a adău­gat președintele Fundației „Alături de Voi”.

Fără avertismente

ONG-urile își pun problema în­căl­cării contractului și în cazul principiului nediscriminării beneficiarilor, în situația în care s-au eliberat 375 de milioane de lei de către stat, însă ONG-urile nu au primit nimic. Oficiul Pa­tro­nal Județean Iași (OPJ) urmează să înainteze o cerere penală pe plăți pre­ferențiale. „Am vrea să știm cum se face selecția plăților, pentru a ne anun­ța și beneficiarii. Avem două proiecte în derulare, pe unul sîntem beneficiari, pe celălalt parteneri, pe linia de formare profesională. Întîrzieri la plată au fost și anul trecut. În noiembrie anul trecut am finalizat un alt proiect, însă rambursarea TVA-ului încă n-a venit. Am făcut credite prea multe, iar pe un proiect am suspendat activitățile timp de trei luni”, a declarat Mihaela Ane­chiforesei, inspectorul pe resurse uma­ne al OPJ Iași. De altfel, trecerea, în 2011, a TVA-ului la categoria costu­ri­lor care nu se rambursează, a creat confuzii în rîndul beneficiarilor de pro­iecte POSDRU, pentru că planurile de cheltuieli erau deja făcute, iar aceștia nu au luat în considerare faptul că vor fi nevoiți să plătească TVA-ul.

În contractele semnate la ini­ție­rea unui proiect cu fonduri structurale es­te menționat faptul că, în cazul în ca­re există probleme la bugetul de stat, be­neficiarul trebuie să-și susțină din fon­duri proprii cheltuielile. Însă organizațiile non-profit nu au primit nici o notificare, conform articolului 9, ali­neatul 5 din contract, care să averti­ze­ze asupra unei posibile suspendări ale proiectelor din cauza lipsei de fonduri la bugetul de stat. De asemenea, în condițiile întreruperilor de către CE a fondurilor, Guvernul trebuie să asi­gure din bugetul de stat plata fără în­tre­ruperi a cererilor de rambursare apro­bate. „Cei de la AMPOSDRU ne-au spus că nu au primit bani pentru continuarea proiectelor. Noi am trimis un memoriu Ministerului de Finanțe și ieri (n.r.: 23 octombrie) ni s-a răs­puns că ministerul a alocat deja 1,4 mi­liarde de lei pentru plata beneficia­rilor dintre care au rămas 90 de mi­li­oane de lei nefolosiți”, a explicat An­gela Achiței.

Pe picior de plecare

O altă problemă pe care o men­țio­nează reprezentanții ONG-urilor ie­șene este faptul că proiectele lor sînt administrate, alternativ, de AMPOSDRU și OIR, iar hotărîrile celor două organisme se contrazic. Beneficiarii primesc bun de plată pe anumite cereri din partea AMPOSDRU, după care sînt anunțați că respectivele cheltuieli sînt neeligibile pentru rambursare. „Tran­sfe­rul de la AM la OIR s-a făcut greoi, ilegal, fără să se fi semnat un contract tri­partit prin care OIR-urile să devină a treia parte la aceste proiecte. Deja pri­meam de la OIR clarificări pe cereri de plată care țineau de AM, de fapt. Pe 24 – 27 septembrie s-a organizat o sesiune de informare la Piatra Neamț, iar atunci AMPOSDRU au lăsat pro­blema fără răspuns”, a declarat Irina Carmen Barbălată, președintele Fun­dațiilor „Pro Women” și „Tineri și Femei”. Aceasta a explicat că nici per­sonalul și nici beneficiarii proiectelor de calificare/recalificare pe care le susțin fundațiile nu au mai primit sa­la­rii de patru luni, din cauza faptului că nu mai primesc fonduri. În plus, săptămîna trecută au fost anunțați că vor trebui să părăsească pînă pe 15 no­iembrie sediul din Centrul de Spri­ji­nire a Afacerilor IDEO, din Iași, din cauza întîrzierilor la plata chiriei, fiindcă banii pe chirie au fost folosiți pentru a duce proiectele pînă la ca­păt. Fundația „Pro Women” se află pentru a doua oară în această situație, după au­gust 2011, cînd întîrzierea plăților pen­tru proiectele POSDRU i-a determinat pe reprezentanți să facă împrumu­turi bancare care depășeau posibi­li­tățile de rambursare ale organizației.

Proiectele Fundației „Tineri și Fe­mei”, care vizează integrarea pe pia­ța muncii a persoanelor din mediul ru­ral, au ca parteneri primării din șase comune din județul Iași și patru din județul Vaslui. „Primarii vor să ducă proiectele pînă la sfîrșit, însă noi avem avansate pînă acum 62.000 de lei pe proiectele Fundației «Tineri și Fe­mei» în condițiile în care sîntem doar par­te­neri și nu avem cofinanțare. Iar la «Pro Women» am avansat sume de peste 200.000 de lei din buzunarul propriu pe care nu știm dacă le vom putea recupera”, a mai spus Irina Car­men Barbălată. De asemenea, o altă îngrijorare a președintelui celor două fundații este aceea că beneficiarii di­recți ai proiectelor nu mai sînt dis­puși să semneze actele necesare conti­nuă­rii cursurilor de calificare din lipsă de în­credere. Aceștia nu au mai primit sub­vențiile promise de mai bine de șase luni în condițiile în care, pînă la fi­na­lul proiectelor, în 2013, ar trebui să intre pe piața muncii în procent de minimum 10% dintre cei care au fost co-optați în programe.

Planuri înecate de la început

Organismele care intermediază ram­bursarea fondurilor de la CE așteaptă și ele soluții din partea AMPOSDRU. OIR Nord Est, care răspunde și de asi­gurarea plăților către ONG-urile ieșene, are întîrzieri de peste un an la anumite proiecte. Pe de altă parte, Mi­nisterul Educației, Cerce­tă­rii, Ti­neretului și Sportului, și el or­ganism intermediar pentru pro­iectele POSDRU ale universităților, are în grijă ce­reri de rambursare cu bun de plată care nu au fost onorate de 18 luni. În­tîr­zierile depășesc cu mult perioada prevăzută de contract, și-anume 45 de zile de la aprobarea cere­ri­lor. Și, deși riscă să intre în insolvență, fundațiile nu pot decît să ceară amînări sub forma suspendării pe cîte trei luni a proiectelor.

Fundația „Corona” a încetat temporar activitățile în cazul proiectului „Pregătit pentru viitor – Tineri la început de carieră”, în valoare de aproximativ 2,3 milioane de lei, iar pe lîngă acesta mai susține din fonduri proprii alte cinci proiecte. Fundația nu a mai primit fonduri de șase luni, iar din vara acestui an nici cererile de rambursare pentru cheltuielile consi­de­rate eligibile de OIR în urma eva­luării nu au mai fost aprobate. „Noi am notificat din timp că neavizarea ce­re­ri­lor de rambursare ne creează grave probleme în implementare și contrac­te­le pot fi subiecte ale concilierii prealabile. Am primit drept răspuns o scuză. Avem cerere de rambursare de la sfîrșitul lunii iunie, la sfîrșitul lui august am înaintat notificare la Cen­trul Național de Dezvoltare a Învă­ță­mîn­tului Profesional și Tehnic (n.r.: un alt organism intermediar) și AM­POS­DRU ne-a anunțat ulterior că nu ne-au fost avizate cheltuielile. Am pri­mit undeva la sfîrșitul lunii septembrie solicitări de noi documente, ceea ce doar amînă problema, nu o rezolvă. Eu nu pot să prezint scuze la Mi­nis­te­rul Finanțelor sau la furnizori”, a declarat Cristina Perhinschi, mana­ger al proiectului „Calificarea – pas cheie pentru profesionalizarea comer­țului la distanță” de la Fundația „Co­rona”. Proiectul, inițiat în martie 2012, a început pe fundalul acestor proble­me financiare, fundația primind pînă a­cum mai puțin de 50% din banii pen­tru care aveau deja bun de plată.

Paul Matei, coordonatorul re­pre­zentanței CE din România, Centrul Europe Direct, a susținut că, într-adevăr, AMPOSDRU nu a mai înai­n­tat cereri de rambursare a cheltuie­li­lor de aproape un an, motiv pentru ca­re în conturile organizațiilor nu au mai fost trimise sumele de bani necesare susținerii proiectelor. Pe site-urile Au­torității de Management nu se mai publică din luna iulie plățile făcute către ONG-uri și alte instituții care beneficiază de proiecte cu finanțare POSDRU.

Cu un nivel de transparență din ce în ce mai mic, reguli care se modifică în timpul jocului și proiecte care se de­rulează din împrumuturi, ONG-urile ieșene văd ca unică soluție atacarea în instanță a AMPOSDRU și a Minis­te­rului de Finanțe pe baza faptului că nu se respectă intervalul de 45 de zile de la aprobarea cererilor pînă la plata lor. Avînd drept suport această clauză contractuală, organizațiile spe­ră să echilibreze balanța între cît mai au de primit de la Uniunea Europea­nă, respectiv de la Ministerul de Fi­nan­țe, și cît trebuie să înapoieze băn­ci­lor sau în conturile proprii. Între timp, cel puțin pentru ONG-uri, POSDRU nu mai este o investiție în oameni, du­pă slogan, ci una în datorii.

Anca TOMA

Autor:

Anca TOMA

Redactor-șef adjunct la Opinia studențească, student în anul al III-lea la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la UAIC.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top