Învățămîntul superior, la mila schimbărilor de regim

Honoris fără Causa Niciun comentariu la Învățămîntul superior, la mila schimbărilor de regim 3

Anul universitar 2011-2012 a fost unul dintre cei mai dificili pentru învățămîntul superior din România. În lupta de a aplica o lege care mai trebuia șlefuită înainte să fie aruncată prin asumarea răspun­derii Guvernului, evenimentele din amfiteatre, sărbă­torile și alegerile nu au mai avut aceeași semnificație pe care ar fi avut-o într-un alt context. Unul în care ierar­hizarea domeniilor de studii ar fi fost făcută de către aceleași autorități internaționale care au realizat și clasificarea universităților. Iar paradoxul acestui zbucium universitar este faptul că, după atîta stră­danie, cînd lucrurile păreau să se așeze și documentul să se termine de șlefuit, a picat Guvernul, iar noul ministru începe să cioplească din nou în legea din care, în curînd, n-o să mai rămînă nici trunchiul.

Anul universitar care a trecut a fost unul electoral, instituțiile de în­vățămînt superior organizînd ale­geri la toate nivelurile, de la șefi de de­par­tamente, pînă la rectori. Astfel, Universitatea de Arte „George Enescu” (UAGE) și Uni­ver­si­ta­tea de Științe Agricole și Medicină Ve­terinară „Ion Ionescu de la Brad” (USAMV) și-au ales un nou rector, prof. univ. dr. Atena Elena Simio­nes­cu la UAGE și la USAMV prof. univ. dr. Vasile Vîntu. În același timp, prof. univ. dr. Vasile As­t­ără­s­toae a rămas rectorul Univer­si­tă­ții de Medicină și Farmacie „Gri­go­re T. Popa” (UMF), prof. univ. dr. Vasile Ișan al Universității „Alex­andru Ioan Cuza” (UAIC), iar prof. univ. dr. ing. Ion Giurma va mai fi pentru încă patru ani condu­că­to­rul Uni­versității Tehnice „Gheor­ghe Asa­chi” (UTI).

Au existat însă schimbări la ni­velul distribuției puterii de­ci­zio­na­le în instituțiile de învățămînt su­pe­rior. În primul rînd, s-a desființat Biroul Senat, locul acestuia fiind luat de o structură asemănătoare, Con­siliul de Administrație. Se­na­tul a primit mult mai multă putere, făcînd din președintele acestei in­sti­tuții o persoană care poate contes­ta, cu sprijinul senatorilor, deci­zi­ile rectorilor.

Toate aceste schimbări au fost aduse însă de demersurile de aplicare a Legea Educației Naționale (LEN), care, într-un final, le-au acaparat atenția tuturor unversi­tă­ți­lor pe parcursul celor opt luni ale anului universitar.

Încă 12 luni de criză

În 2010 – 2011, UAIC a săr­bă­to­rit împlinirea a 150 de ani prin organizarea unui eveniment cultu­ral și academic, care s-a întins pe durata a trei zile. Dacă la acesta au fost prezente personali­tăți importante din spațiul politic și intelectual al țării, anul acesta eve­nim­en­te­le de acest gen nu au mai căpătat aceeași amploare. „Să spu­nem un eveniment sau o activitate comparabilă, similară, cu jubileul din 2010 nu a avut loc. Acestea sînt momen­te semnificative, cînd, în ge­neral, o instituție academică rea­li­zează, fie oficial, fie informal, un bilanț a ceea ce s-a petrecut în exis­tența ei de pînă atunci”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Ișan. Acesta a precizat că în anul universitar care a trecut s-a resimțit, la nivelul în­tre­gii țări, o încercare de a îmbunătăți educația din universități, atît la ni­ve­lul calității actului didactic cît și ca performanțe în cercetare. „Asta, să spunem, cred că a fost una dintre țintele legii educației, în rest a fost un an destul de dificil din punct de vedere al mijloacelor puse la dispoziție universităților. Îmi este greu să îl definesc pentru că el intră de-a valma într-o perioadă de criză care a început acum trei ani și care a marcat universitățile deopotrivă: de la resursele financiare și materiale pînă la lucrările de investiție în in­frastructura școlară și în facilitățile pentru studenți”, a adăugat prof. univ. dr. Vasile Ișan.

Iar această criză financiară a fost resimțită și mai puternic fiin­dcă a fost alimentată și de una de personal. Legea educației a interzis pro­fe­so­rilor care depășesc vîrsta de 65 de ani să mai profeseze și să mai preia conducere de doctorat. Astfel, deși majoritatea instituțiilor de învă­ță­mînt superior ieșene au fost clasificate în prima grupă valorică în toamnă, cea a universităților de cercetare avan­sa­tă și educație, și au primit mai mul­te locuri bugetate la doctorat, nu au existat suficienți coordonatori ca să acopere numărul mare de studenți pretendenți. În plus, aceeași clasificare a fost publicată cu în­tîr­zie­re în toamna anului trecut, îm­pin­g­înd pînă la jumătatea lunii septembrie înscrierile la masterat și dincolo de începutul anului universitar cele la doctorat. „Problema cea mai mare a fost cu reformele care de­curg din această lege și care sînt în curs de aplicare. În privința organizării șco­lilor doctorale, a finanțării, a eva­luării continue și clasificării progra­me­lor de studii. Iar acum se resimte o tatonare și o așezare, în sensul că reformele începute într-un ritm des­tul de alert acum primesc anumite cla­rificări, și din cauza faptului că aces­tea au fost puse în practică foarte greu, cu întîrziere. De pildă stabi­li­rea numărului de locuri, de granturi, repartiția lor către universități, eva­luarea domeniilor de masterat sau chiar și a școlilor doctorale. Ne­fiind documente legislative pentru a pu­tea fi aplicate, acestea au rămas în așteptare”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Vîntu, rectorul USAMV.

Dezbateri peste dezbateri

Problemele cu înțelegerea legii edu­cației nu au apărut însă abia la începutul anului universitar care se va încheia în această vară. Cele mai mari dificultăți le-au avut institu­ți­ile de învățămînt superior în luna iunie 2011, cînd trebuiau să introducă pe platforma ridicată de către cei de la minister toate datele ne­ce­sare pentru evaluarea în vederea clasificării universităților. În ace­lași timp, cu același personal, trebuiau să pună bazele și unei Carte instituționale care să urmeze principiile legii. „Cele mai importante momen­te din anul trecut au fost legate de adoptatea Cartei universității și a regulamentelor prin care se pu­neau în concordanță reglementarea inter­nă, cu legea educației. Asta s-a da­to­rat faptului că legea, fiind aprobată prin asumarea răspunderii, fără să fie periată, avea foarte multe inconsecvențe și a fost foarte greu să adaptezi regulamentele astfel în­cît să nu îi încalci prevederile. Dar aceste momente grele au fost și cele mai pline de satisfacție”, a preci­zat prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae, rectorul UMF.

Însă după un an de discuții cu ministerul, începea să se ajungă la o formă care era agreată atît de me­diul academic cît și de legiuitori. Problema a apărut însă în momentul în care a căzut Guvernul Un­gu­reanu, iar Cătălin Baba, care ur­ma­se pașii inițiatorului proiectului de lege, Daniel Funeriu, a fost în­lo­cuit, pe rînd, cu Corina Du­mi­tres­cu, Ioan Mang, și acum, Liviu Pop. Acesta din urmă a rămas ca minis­tru interimar după ce primele două nume înaintate pentru șefia Minis­te­rului Educației, Cercetării, Ti­neretului și Sportului au fost în­lă­turați din cauza problemelor de­on­tologice și de compatibilitate. „Iar mai departe, este posibil să se producă o întoarcere la situația de di­na­inte de aplicarea legii. Și primul semn nu e adoptarea ordonanței de urgență, ci și creșterea din nou a numărului de locuri subvenționate de la buget, la toate cele trei cicluri de studii, dintre care dublarea lo­cu­rilor la doctorat mi se pare de-a dreptul surprinzătoare. Toate acestea constituie un fel de revenire la vechiul colectivism educațional. A­vem resurse financiare puține și fo­losim și mai puține umane. Resu­r­se de mai bu­nă calitate, așa cum ar avea nevoie instituțiile academice, care și așa există într-un număr ex­cesiv de ma­re. Acesta este cea mai dramatică revenire. O diminuare a numărului de locuri ar fi dus im­plicit la o mai mare selectivitate și la o ofertă mai bună pentru ab­sol­venții liceului”, a completat prof. univ. dr. Vasile Ișan.

Pe de altă parte, rectorul UMF susține că trebuie să existe o stare de echilibru între direcția de dezvoltare a instituțiilor de învățămînt superior și influența pe care o pot avea măsurile legislative. „Im­por­tant pentru universitate este să-și stabi­leas­că unde vrea să ajungă. Acum, că merge pe o cărare mai îngustă sau pe autostradă depinde de fie­ca­re în parte. Legea nu poate să schim­be obiectivele pe care și le fixează o universitate. Chiar dacă se vor în­dulci anumite criterii de performan­ță, instituțiile pot să își stabilească un standard deasupra acelor criterii mi­nime încît să poată reuși să creas­că”, a conchis prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae.

***

Anul universitar care se va în­che­ia la sfîrșitul celei de-a doua săp­tămîni de sesiune lasă mediul academic într-o stare de incertitudine. Pe de o parte, există riscul ca micile clarificări și completări pe care conducerile unversităților s-au străduit să le obțină în corpul legii să se risipească printr-o serie de Or­donanțe de Urgență bine direc­țio­nate. Pe de altă parte, există posibilitatea pe care o pronunțase și Ioan Mang, ca pînă în toamnă, să se asu­me un nou proiect de lege a edu­cației „care să rezolve nemul­țu­mi­ri­le partenerilor sociali” și care să arunce din nou mediul academic în­tr-o prăpastie din care de-abia s-a chinuit să iasă.

Cătălin HOPULELE

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top