Stagiunea Filarmonicii, deschisă de Mădălin Voicu

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Stagiunea Filarmonicii, deschisă de Mădălin Voicu 7

„Eu în momentul în care am in­trat în politică, tata mi-a spus: «măi prostule, n-ai ce să cauți tu aco­lo cu toți hoții și cu toți min­ci­noșii. Tu nu ești ca ei»”, își rea­min­tește diri­jorul Mădălin Voicu în timp ce-și pregătește bagheta, gata să îndru­me armata ce-o să ne mîn­gîie urechile cu frînturi din Mozart, după cum ne promite și directorul Filar­monicii ieșene, Bujor Prelip­cean. Tot acesta ne-a explicat că repre­zen­tația din această seară nu este doar pentru a marca începutul sta­giunii, ci reprezintă și un omagiu adus lui Ion Voicu, care, pe 8 octombrie, ar fi împlinit 90 de ani.

Cîteva șoapte, niște semne din ochi și începem. Viorile sînt cele care preiau conducerea sub îndrumarea dirijorului, iar scena veche a teatrului Luceafărul începe să tre­mure sub vibrațiile sufletelor celor din public. Aceeași frecvență par că o au și arcușurile instru­men­tiș­tilor, care, din cînd în cînd, scapă cîte un zîmbet fugitiv pierdut prin­tre cu­loarele teatrului pentru copii. Du­pă ritm pare că pornim la un marș, însă nu ne putem da seama dacă-i vorba despre unul de victo­rie sau unul funerar. Nu apucăm să ajungem la o concluzie, căci con­tra­bașii, cu cîteva pișcături plăpînde ale corzilor, ne aduc tunetul și fulgerul în timp ce bagheta maes­tru­lui brăzdează aerul într-un mod crud și autoritar.

Luăm o scurtă pauză, iar din spatele peisajului de primăvară de pe scenă apare solistul Florin-Io­nes­cu Galați. Printr-o salutare ti­mi­dă, acesta le transmite planul de bătaie celorlalți artiști, își așază cu grijă vioara la piept, își apropie picioarele și devine mediu pentru un vortex cosmic, plin de haos, ca­re ne conduce direct către o lume în care viață au doar sunetele, iar timpul este deformat. Astfel, nici nu știm cum ajungem la sfîrșitul pri­mei părți cînd, chemat la bis, violonistul ne spune că a avut onoarea să stea în brațele lui Ion Voicu. „Nu în ultimii ani din viață, bineînțeles, ci în 1970, cînd m-a botezat. Iar în 1968 acesta a fost na­șul de cununie al părinților mei”. Și cu promisiunea de a ne cînta „Dimineața după nuntă”, melodie compusă de către tatăl dirijorului, Florin-Ionescu Galați ne invită la un moment de reculegere „în me­mo­ria marilor artiști, începînd cu Ion Voicu”.

După ce ne conformăm, violo­nistul pare că închide ohii și începe să ne povestească cu ajutorul cor­zi­lor un basm ce ne transmite o sen­za­ție ciudată de deja-vu, căci acțiu­nea se petrece într-un sat popular românesc. Deznodămîntul este crunt, cu niște note din ce în ce mai ascuțite pînă cînd vioara își dă ultima suflare, iar spiritul artistului re­vine din arcuș înapoi în corp.

Ultima parte a spectacolului este dedicată simfoniei 40 în G mi­nor al lui Mozart, și, de fiecare dată cînd orchestra se liniștește, dirijo­rul izbește piciorul de cadrul de lemn, ca și cum și-ar biciui caii să o ia la galop și să treacă peste toate ob­stacolele lumii. Și deși Mădălin Voicu a recunoscut că nu vrea să ia­să din politică argumentînd că mai are multe de spus, în seara aceasta a demonstrat că afirmația e vala­bi­lă și pentru cariera sa de dirijor.

Paul ANDRICI

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top