Prințul zilelor noastre nu mai luptă, ci iubește

De pe scena Iașului, Informare Niciun comentariu la Prințul zilelor noastre nu mai luptă, ci iubește 21
fat frumos din lacrima

Combinația dintre operă și operetă, înțesată cu elemente de jazz, rock și pop, a făcut din Făt-Frumos un gentleman contemporan. Studenții de la Facultatea de Interpretare, Compoziţie şi Studii Muzicale Teoretice a Universităţii de Arte „George Enescu” au pus joi în scenă o adaptare modernă a basmului „Făt-Frumos din lacrimă” scris de Mihai Eminescu. În urma succesului de care s-a bucurat premiera musical-ului „The One Born From A Tear” în cadrul Festivalului Muzicii Românești de anul trecut, organizatorii evenimentului au mai adus încă o dată spectacolul pe scenă. Gazda musicalului, Casa de Cultură a Studenților, a fost neîncăpătoare.

Apasă pe alb, apasă pe negru. De la început se aud clapele pia­nu­lui, iar regina îmbrăcată într-o ro­chie roșie de atlas cu bucle negre pășește îndurerată pe scenă. „Mai­că Sfîntă, ascultă-mă. Fă ca regele să uite de război”, o roagă aceasta. Regina a uitat ce înseamnă dorința de viață, de fericire, iar soțul care e mereu pe cîmpul de luptă o face să se simtă ca într-o colivie de aur. Acordurile clasice se preschimbă în muzică rock, iar regina îngenun­chind se roagă către Sfîntă. Cu toate că actrița încearcă să prezinte prin mișcările sale durerea și dez­nă­dejdea, gesticulația excesivă o fac prea emotivă și uneori cara­ghioa­să. „Bea acea lacrimă și îți vei uita suferința”, se aude un glas ve­nit de undeva din gol. În scurt timp regina dă viață unui băiat, moș­te­ni­torul tronului și viitorul cîrmui­tor al țării, înțelet, frumos și puternic.

„The One Born From A Tear” se înscrie în coordonatele musica­lu­lui modern. Acesta combină ge­nu­rilor vocal-instrumentale drama­tice și genurile de muzică mo­der­nă însoțită de pian, sintetizatoare, chitară electrică tratată cu diverse efecte electro-acustice, chitară bas și baterie. Fuziunea dată s-a re­gă­sit în plan orchestral și vocal și a oferit nuanță și culoare întregului specta­col, iar spectatorii au aplaudat ori de cîte ori rămîneau fără de cu­vinte.

Puterea mea nu e sabia

În scurt timp regatul este zgu­duit de moartea regelui, iar Cel născut din lacrimă îi preia tronul, un tînăr înflăcărat, ambițios, dar a cărui încrederea în sine, de care dă dovadă pe tot parcursul repre­zen­tației, îl prezintă ca pe un bărbat puternic, dar orgolios. Prota­gonis­tul piesei dorește să meargă pe ur­me­le tatălui, dorește să lupte cu umbra acestuia umăr la umăr. Mama îl pri­vește cu speranță, dar se teme că din nou va rămîne singură și n­e­fericită. „Nu repeta greșelile tată­lui”, îl roagă aceasta ținîndu-l strîns de mînă. O privește lung, însă orgoliul îl împinge în brațele săbiilor și a luptelor fără de sfîrșit.
Dorind să se afirme, Cel născut din lacrimă declară război regatului vecin unde, ca și în cazul protagonistului principal, tronul a fost preluat de fiul regelui. „Pu­te­rea mea nu e sabia, ci inima ce-și do­reș­te pace”, îi răspunde tînărul cîrmuitor. De la el, eroul află ade­vă­ratul motiv al declanșării conflictului ce a îngenuncheat mii de os­tași pe cîmpul de luptă. A fost odată un prinț care s-a îndrăgostit de o prea frumoasă prințesă, însă acesta era promisă altuia. Fata trebuie să se cunune cu acesta pentru a pune capăt războiului. Tînăra era mama Celui născut din lacrimă care și-a jertfit trupul și sufletul unui rege dur și rece care a făcut-o nefericită pentru a-și salva popo­rul de la moarte. Iubitul ei a încercat să o întoarcă, iar luptele dintre cele două regate nu au contenit pînă la nașterea protagonistului.

Musical-ul vorbește despre ade­vărata prietenie, dragoste și familie. „Prefer să te văd ca un frate”, îi spune Cel născut din lacrimă tî­nă­rului rege. „Motivele războiului s-au dus o dată cu tații noști”, îl sus­ține noul amic. Împreună trec prin mai multe încercări care le întă­reș­te și mai mult prietenia. Eroul prin­cipal salvează regatul tînărului rege de la blestemul care s-a lăsat asupra regatului. Muma Pădurii
i-a propus să aleagă între secetă, foame și plata unui tribut. Regele trebuie să îi dea cîte un copil pe an pentru ai potoli setea vrăjitoarei și a-și salva poporul.

„The One Born From A Tear” nu se rezumă doar la curaj, putere și înțelepciune, dar pune în evi­den­ță, pe lîngă prietenie, dragos­tea, familia și iubirea mamei. Dacă nu luăm în considerare unele momen­te în care jocul actorilor nu a stră­lu­cit, notele muzicale în interpre­tarea orchestrei și corului Univer­si­tă­ții de Arte „George Enescu” au pictat o poveste frumoasă unde nu au lipsit prințese, vrăjitoare, cai năz­drăvani și regi mereu pregătiți să pună mîna pe sabie.

Autor:

Doina SÎRBU

Redactor la Opinia studențească, student la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării din Iași.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top