Poezia de pe perete

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Poezia de pe perete 3

Marțea mă tund/ și-mi pun cămașa-n dungi,/ pirogravez tro­tua­rul alb cu pasul/ și mîinile din cot îmi cresc mai luuuuungi:/ ce-aduce cli­pa înmulțește ceasul/ 1,20, 30.000

Galeriile „Pod-Pogor” de la Mu­zeul Literaturii Române din Iași l-au primit marți, 26 noiem­brie, pe Cristian Bădiliță. Cunos­cutul scriitor, poet și doctor în istoria creștinismului și-a trans­for­mat poeziile în lucrări grafice. El a ținut să menționeze că „poe­ti­cul, asemenea sacrului, sînt două valori umane, iar în operele mele se regăsesc permanent ambele. Aceas­ta este o expoziție care tre­buie citită, nu studiată. Textul es­te esențial pentru aceasta pentru că din el izvorăște lucrarea. Prin aceste planșe se recreează poezia și poemul se recompune prin aces­te imagini.”

Tot cu această ocazie, poetul și teologul Cristian Bădiliță a ți­nut o conferință despre originile Crăciunului, despre data acestuia și a explicat semnificațiile pom­ului de Crăciun. „În primele trei secole ale creștinismului nu se săr­­bătorea nașterea Mîntuito­ru­lui și nici a unui sfînt. Se credea că naș­terea întru veșnicie, adică moar­tea, era cea care trebuie come­mo­rată.”

Teologul a explicat motivele care au declanșat sărbătorirea Cră­ciunului, dar și simbolistica anu­mitor obiceiuri. „La conciliul de la Niceea, în anul 325, s-a ho­tă­rît serbarea Nașterii Mîntui­to­rului. Inițial a avut ca motiv combaterea unei sărbători egip­tene, care se serba pe șase ianua­rie și de aceea prima dată a Cră­ciu­nului aceasta a fost.” Cristian Bă­diliță a arătat că din punct de ve­dere istoric Nașterea lui Iisus Hris­tos ar trebui serbată vara și nu iarna.

Constantin cel Mare însă, do­rind să unească o sărbătoare în cinstea renașterii soarelui cu săr­bătoarea creștină, a hotărît ca 25 de­cembrie să rămînă data Cră­ciunului. „Prin urmare, săr­băto­rile de iarnă au rădăcini în Cultul Soarelui care de fapt serbează re­nașterea luminii. Iar Iisus, cum mai este supranumit și Lumina lumii, conciliul a decis unirea ce­lor două sărbători, mai ales că prin această decizie se excludea componenta păgînă.”

La final, Cristian Bădiliță a ex­plicat și semnificația pomului de Crăciun, care inițial era un pom oarecare și reprezenta păcatul ori­ginar.

Tot atunci s-a înrădă­cinat ide­ea că fructul din care au mușcat primii oameni a fost mă­rul, acesta fiind de fapt, fructul cu care se împodobea acest pom.

Andrei MIHAI

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top