Pildele androginului fără suflet

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Pildele androginului fără suflet 2

De la o animație candidă despre toată tristețea adunată în oameni, la problema cîștigării independenței Algeriei și pînă la lagărele morții din Cambodgia sau o nouă punere în scenă a conflictelor iscate în lumea Islamului, filmele de anul acesta de la Festivalul de Film Francofon s-au urcat în podul roșiatic al Mall-ului Moldova. De joi pînă sîmbătă, 19 martie. Iar „Les Amour Imaginaires”care a inaugurat festivalul spune povestea infatuării bolnăvicioase dintr-un triunghi amoros pe ritmul lasciv al unei piese de Dalida.

Stau unul lîngă altul, cu spatele la o petrecere anostă privindu-l pe fu­riș cu dispreț. Cine se crede? Un Ado­nis înconjurat de siluete dia­fa­ne care-l divinizează, dincolo de mis­­terul confortabil al fumului de țigară. Cine se crede? Zîmbind dis­prețuitor ochilor care-i ur­mă­resc mecanic fiecare mișcare tre­cîn­du-și degetele subțiri prin părul blond au­riu care-i cade peste ochii verzi. Seducînd fără să-i pese su­fle­te sla­be de înger din jur și aruncînd fu­gar replici laconice. Ori­cum nu-i ge­nul lor.

Acoliții unei fantasme

Marie este o relicvă a frumu­seții în culorile contrastante ale ani­­lor ’50, o întruchipare detașată a lui Audrey Hepburn care fu­mea­ză elegant și rîde zgomotos în preaj­ma lui Nicolas, plăcerea sa vi­novată. Ritualul de dinainte de ori­ce întîlnire ca între prieteni este par­curs cu o religiozitate molco­mă, printre parfumuri, pudră compactă și părul pieptănat într-un coc mereu perfect. Calcă plină de siguranță, ca și cum tocurile ar alimenta-o cu o feminitate savurată în do­ze mici, de mărimea unor cubulețe de zahăr tăiate la muchie. Iar tot acest castel din cărți de joc se dă­rî­mă în prezența lui Lui, cînd cuvintele devin o povară copleșitoare și orice atingere involuntară apasă mai mult decît nopțile în penumbre go­lașe cu indivizi lipsiți de chip.

Francis își scrijelește rănile pe pe­reți. Și fiecare marcaj al respingerii sapă mai adînc un dezechilibru așezat spre pierzanie pe margi­nea unei prăpăstii. E un James Dean cizelat de pasiuni învelite în pan­glici de lumină albastră și fie­care gest de afecțiune aruncat ca un os din partea lui Nico vine ca o ra­dieră pentru toate celelalte mar­ca­­je din urmă.

Iubiri stroboscopice

Timpul petrecut împreună de­vi­ne o distracție pasageră pentru tî­nărul gata să renunțe la orice contact cu cei doi în clipa în care ri­va­li­tatea antrenantă va fi urcat prea mult la suprafață. Petreceri care de­curg cu fluiditatea vinului alb în pahare lunguiețe, nopți luminate de focuri de tabără care topesc cremos bezele pe sufletul îndrăgostit al lui Francis și dimineți în cear­cea­furi somnoroase care trezesc frus­trări cufundate în parfumul trico­ului lui Nicolas.

Eforturile sisifice de a-l seduce pe tînărul detașat se decantează în li­niștea insuportabilă din clipa în care tocurile lui Marie se mur­dă­resc în noroiul unui drum de țară. Ge­lozia și dezgustul care înlocu­iesc amiciția celor doi discipoli ne­anunțați ai Androginului se di­si­pă în frunze uscate, în mucul de ți­ga­ră și replica aruncată în scîrbă de obiectul pasiunii lor: „Love me or leave me” (n.r. „Iubește-mă sau pă­ră­sește-mă”).

Xavier Dolan, un june regizor ca­nadian trasează în „Les Amour Imaginaires” diagrama unei iubiri fan­­tasmagorice transformate pro­gre­­­siv într-o obsesie copleșitoare, di­solutivă.

Filmul premiat la Cannes și la Toronto International Film Fes­ti­val, în anul 2010, urmărește spi­ra­la descendentă a proiecției unei iu­biri intangibile. Pentru că, „nu există alt adevăr pe lume decît aban­­donul rațiunii în iubire”.

***

Festivalul de Film Francofon 2011

Festivalul Filmului Fran­co­fon de anul acesta, aflat la cea de-a noua ediție, a reunit în cele trei zile de proiecții filme pre­miate în anul 2010 la evenimente precum Festivalul de Film de la Cannes sau Fes­ti­vi­ta­tea de de­cernare a Premiilor Lumiere ori Festival des Films du Mon­de de la Mont­real.

Printre regizorii ai căror produc­ții s-au aflat pe programul evenimentului s-au numărat Xa­vier Dolan din Quebec, omul din spatele peliculei „Les Amo­urs Imaginaires”, Rachid Bou­cha­reb, regizorul co-producției franco-algeriano-belgiene „Hors-la-loi” sau Sylvain Cho­met, rea­li­zatorul animației „Ilu­zio­nistul”.

Alexandra PANAETE

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top