Pași de dans în surdină
De pe scena Iașului 6 octombrie 2010 Niciun comentariu la Pași de dans în surdină 1Piesa lui Salvador Amore, argentinian școlit în România este plină de erotism, de trădare și de dezamăgire, pentru că singurul lucru mai dureros decît pierderea primei iubiri este ratarea ultimei șanse de a mai iubi. „Infernul conjugal” este locul unde sexul se confundă cu dragostea, unde plăcerea este neapărat un viciu și unde cei doi devin organisme parazitare, care se hrănesc cu dorința de a-l umili pe celălalt. Cel puțin asta susține Bogdan Ulmu, regizorul spectacolului „Tango în fum de țigare”, jucat sîmbătă seara, 2 octombrie, la Ateneul Tătărași. S-ar putea să aibă dreptate.
Resuscitarea mitului lui Don Juan în prezent cere o abordare mai mult decît originală, ori o sensibilitate care să te scape de riscul de a cădea în ridicol. Regizorul Bogdan Ulmu insistă însă pe lait-motivele textului argentinianului Salvador Amore pînă cînd îl risipește pe replici care se vor provocatoare, dar nu sînt decît comune. Eroii se bombardează reciproc cu fraze pompoase, dar efectul acestora nu apare, pentru că victimele se retrag în pași de tango din fața săgeților de venin.
Don Juan însurat
Cele patru personaje principale ale poveștii sînt desenate inițial foarte rigid, ca la final să răbufnească din ele calități total opuse, dar, din cauza frustrărilor care le macină, previzibile. De altfel, pe Don Juan îl cheamă Juan, dar, spre deosebire de personajul legendar, calitățile lui de amant sînt prea evidențiate: înalt, blond, cu cămașă descheiată la nasturii de sus, dezgolind un piept care vrea să fie erotic. În schimb, privirea lui nu spune mare lucru, ci este plată și liniară, ca a unui poet ratat. Juan nu stă cu o femeie mai mult de două săptămîni, timp în care reușește să se și căsătorească cu cîte una la întîmplare.
Vînzător de iluzii, acesta se îndrăgostește de Laura, proaspăta lui soție. Împreună cu ea, se află în luna de miere la prietenul său bun, Federico. Caracterul lui Federico se află la celălalt pol în comparație cu cel al iubărețului Juan: un tip rece și calculat.
Unica satisfacție pe care i-o aduce soției sale pasionale, Noemi, este cea financiară. Drama se adîncește pe măsură ce Noemi, pasiunea în stare pură, este ignorată de Federico, dintr-un complex profund de inferioritate pe care acesta îl cultivă de zece ani. Noemi știe că „s-a măritat cu sfinxul, cu un tip care face dragoste cu soția lui o dată pe lună, cu lumina stinsă”. Tangoul conjugal se transformă într-o luptă între cei doi, un chin reciproc, prea dureros ca să fie rupt.
Umor la țeava pistolului
Paradoxal, Juan mărturisește că e îndrăgostit de Laura, ultima dintre fetițele frumoase și atît. Dar asta nu îl împiedică să profite negreșit de vulnerabilitatea lui Noemi, căzută și umilită. O ajută să se ridice din abisul dezamăgirii direct spre culmea iubirii fizice.
Chiar dacă se vrea o „comedie tragică”, singurele momente inspirate de umor sînt cele în care Federico își descoperă nevasta în brațele celui mai bun prieten. Acesta devine brusc spiritual și ager, lepădîndu-se de moleșeala proprie ca de o a doua piele. Mai mult, devine răzbunător și vînătoarea din pădure se mută în dormitor. Cu tîmpla sub țeava rece a pistolului lui Federico, cei doi amorezi nu mai sînt atît de pasionali.
O telenovelă tradițională, presărată cu momente coregrafice senzuale. Dar șirul logic și plictisitor este rupt de finalul aproape imposibil. Evitînd „lecția” de morală și conduită pentru soția obsedată de plăceri trecătoare, autorul își împinge personajele spre soluția fatală, dar măcar interesantă: crimă și moarte.
***
O combinație bizară între muzical și teatru clasic, spectacolul rămîne în picioare datorită liniei melodice potrivite și a curajului coregrafiei, care oscilează atent la limita dintre pasional și pervers (în prima scenă cei doi bărbați imită un tangou). Învăluită în fum de țigare, piesa este o pastilă care se înghite ușor și chiar are efect, exact atîta timp cît durează: o oră.
Anastasia CONDRUC
Adaugă un comentariu