Măștile Teatrului, aliniate pe scena „Luceafărului”

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Măștile Teatrului, aliniate pe scena „Luceafărului” 20

Spectacolele incluse în cea de-a șasea ediție a Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tînăr (FITPT) au purtat chipuri invizibile. Și-au dus cei peste 12.000 de spectatori în locul în care tinerețea nu are limite de vîrstă și i-a întinerit timp de o săptămînă, în perioada 5-11 octombrie. La Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul”, sălile au fremătat de rîsete și aplauze pe care publicul le-a împrăștiat abia după ce artiștii s-au dezbrăcat de replici.

Dansul

Scena din Sala Mică a Teatrului Luceafărul nu a dus în brațe doar teatru, ci i-a primit pe Andreea Gavriliu și Ștefan Lupu cu spectacolul de dans contemporan „Zic Zac”. O poveste animată și inter­pre­ta­tă animat, cei doi artiști mimînd un cuplu supervizat de un DJ a cărui muzică îi manipulează și îi transformă. Asemenea unor ma­rio­ne­te, cei doi se lasă purtați de DJ-ul îmbrăcat în blană de urs, cu căști imense pe urechi. În reprezentația lor, din rochie neagră elegantă și cos­tum cu cravată vișinie, aceștia ajung să fie aproape dezbrăcați, purtînd spre final doar un tricou larg. Muzica pe care o aud îi apro­pie, îi atrage, apoi îi face să se respingă reciproc, ca mai apoi să își alunece speriați în brațe. „Iartă-mă – ceartă-mă, pardon – n-am vrut, condoleanțe – felicitări.” Bivalența aceasta îi conduce către un orgasm, în urma căruia descîlcesc o serie de proverbe, stîlcite într-un mod amu­zant. Cei doi nu se ceartă, ci, așezați pe scaune, își împart replici ca la un joc de poker. Dansul se sfîrșește în forma unui triunghi, creînd prin in­ter­mediul personajelor și un act narativ.

Păpușile

De la Teatrul de Ventrilocie din București s-au născut Romeo și Bunicuța Julieta. Purtați de mîna Crinei Zvobodă, cele două persona­je au stîrnit hohote de veselie printre copiii strînși vineri dimi­nea­ță în Sala Mică. Spectatorii nu-l cu­nosc pe Romeo Alună, un copil de cinci ani cu șapca de pe cap așezată ștren­gă­reș­te, însă răspunsurile amu­­­zante îl acoperă de aplauze. La în­trebarea „cum îți place gră­di­ni­ța?”, răspun­sul este simplu: „Închisă!”

Crina îi propune unui băiețel din sală să se lase îmbrăcat cît mai caraghios posibil, fiindcă dacă din mîinile artistei iese „destul de caraghios, atunci trebuie să ne luăm la revedere de la el”. Din spate, tînăra își poartă în mîini următorul personaj care ridică toți copiii din sală în picioare, aplaudînd și țipînd la vederea „bunicuței sexy”. Însă bu­nicuța Julieta e tristă pentru că nu are mîini adevărate, ale sale fiind din plastic moale. Salvarea vine de la un băiat din sală care îi îm­pru­mută pentru cîteva minute brațele care, la îndemnul copiilor din sală, o vor ajuta să gătească, să își aranajeze părul crețuliu și albicios sau să dan­seze din palme.

Puterea

Șapte femei în trupul uneia singure. Piesa „Felii”, bazată pe un scenariu scris de Lia Bugnar, este interpretată de o singură actriță, Ofelia Popii, de la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, premiată în 2008 și 2011 cu cea mai înaltă distincție la Gala UNITER. Sub o lumină slabă, aproape difuză, într-un fotoliu stă întins un bărbat. Frînturile scrise de mînă, în grabă, nu au finalitate. „Dragă tati, să nu lași…”, „zîmbetul ăla de țap în călduri de pe fața ta”, pe care încerci să le continui în minte. Întregul joc este construit în jurul unui singur bărbat, care marchează viața celor șapte femei. Moartea lui scoate la iveală atît chipul celui care înșală și nu iubește, cît și cel tuturor femeilor interpretate de Ofelia Popii.

În mod cameleonic, actrița se mișcă pe vîrfuri transformîndu-se din amantă în soție, din fiică în bunică, doar trecînd dincolo de ușile pe care stau scrijelite pasaje din pie­să. Plînge, rîde, fumează, se ghe­mu­iește, își aruncă pantofii ca și cum nimic nu ar conta.

Invidia

Creația colectivă inspirată din „Fata babei și fata moșneagului” a lui Ion Creangă trece dincolo de simbolismul deja-cunoscut. Pusă în scenă de Teatrul Tineretului din Pia­tra Neamț, piesa „O…ladă” , în regia lui Alexandru Dabija, com­bi­nă uni­versul sătesc cu cel creat de po­ves­tirile lui Creangă. Comu­ni­tatea de babe este întîi transformată în bo­ci­toare, apoi în bîrfitoare și ava­re du­pă bani, iar la final se destramă și devin personaje ale poveștii origi­nale.

Bătrîne, crăcănate sau îndoite de spate, femeile pregătesc înmor­mîn­ta­rea penultimului bărbat din sat. „De ce o murit, de bătrînețe? Ei, de prea mult bine. Dar oare cui o fi lăsat averea?”, sînt șușotelile care plu­­tesc deasupra celui întins pe tar­gă. Trecerile de la o povestire la alta se fac prin intermediul muzicii compuse de Ada Milea, pe sunetele blînde ale chitării. Pînă la finalul piesei te simți captiv în satul mol­do­venesc, unde fericirea și bunăstarea depind de avere și bogății.

Din lăzile pe care fata babei și fata moș­nea­gu­lui le primesc ies și intră moravurile unui sat ale cărei comori morale au fost furate.

***

Din ecoul lăsat în urmă de festival s-au desprins bucăți din viața zilnică, defecte și calități omenești, care, ridicate la nivelul scenei, au prins curajul de a fi înfruntate cu cea mai simplă armă: zîmbetul.

Piesa „Felii”, bazată pe un scenariu scris de Lia Bugnar, este interpretată de o singură actriță, Ofelia Popii, actriță a Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu.

Festivalul în cifre: două premiere și 200 de artiști pe scena Iașului

A șasea ediție a Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tînăr a avut ca temă centrală ludicul. În cele șapte zile de festival, organizatorii susțin că dintre cei 200 de artiști din zece țări europene și 16 companii teatrale ce au venit la Iași, multe interpretau pentru prima dată în România (Teatrul Tineretului Stuttgart, Ateliercuncheon Italia, Teatrul Tineretului Kabarovsk Rusia, Puppentheatre Irene Laros Olanda, Noisy Oyster Marea Britanie). Cele peste 40 de evenimente și 24 de reprezentații au inclus două premiere, „Prințul fericit” după Oscar Wilde, de Radu-Alexandru Nica, spectacol pentru copii și tineret al Teatrului „Luceafărul” și „O…ladă”, a Teatrului Tineretului din Piatra Neamț, creație coordonată de Alexandru Dabija.

Printre evenimentele din cadrul FITPT se numără lansarea concomitentă a ediției bilingve a volumului Teatru-Théâtre de Denis Emorine, în capitala Franței și în Iași, lansarea volumului „Micul Prinț 70 de ani- ediție aniversară”, spectacolul „HOP la Iași”, susținut de laureații ieșeni ai Galei HOP (Dumitru Georgescu, Laura Bilic, Claudia Chiraș, Bianca Ioan) și spectacole-lectură aparținînd lui Lucian Dan Teodorovici – Unu+Unu și al Mihaelei Michailov – Soldata lu’ buni.

Mădălina OLARIU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top