Jurnal de călătorie prin viață

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Jurnal de călătorie prin viață 3

Dintre zumzetele și agitația junglei de beton, un singur murmur a reu­șit să evadeze și să mar­cheze seara de 9 mai. Departe de aglo­me­rație și retras într-o sală cu o singură lumină aprinsă, Radu Beligan a spus povestea celor mai bine de 70 de ani petrecuți în teatru. Și, în­ce­pînd cu ora 20.00, cei prezenți în Casa de Cul­tură a Studenților au ciu­lit urechile și s-au lăsat purtați pe străzile Bu­cu­reștiului sau a Parisului într-o „Confesiune despre viață și artă”.

„Sceptic sînt împotriva tineri­lor aspiranți. Am constatat că nu prea le place să li se dea sfaturi bă­trî­nești. Și au dreptate. Oscar Wilde spu­nea că «E o prostie să dai sfaturi, iar să dai sfaturi bune e de-a dreptul catastrofal».”

Așezat la o masă cu picioare ro­șii ce se asortează cu vișiniul cor­ti­nei și acoperită cu un soi de catifea neagră, Radu Beligan își așteaptă spec­tatorii. E precum un învățător care are mult prea multe de spus în­tr-un timp atît de scurt, însă e răb­dă­tor. Privește puțin spre noii săi e­levi de la care nu-și poate lua ochii și își așază mai bine ochelarii pentru a parcurge colile de confesiuni pe care le are pregătite. Astfel, cu o lu­mi­nă ce cade doar cît să-i susțină des­tăinuirile și o pînză pe care sînt de­ru­late fotografii în sepia sau alb-ne­­gru, vocea sa domoală vine în com­­pletarea orînduirii.

Cu un calm ce stîrnește curiozi­tatea publicului, maestrul ho­tă­răș­te încă de la început că „nu-i poți con­vinge pe toți de valoarea ta în ar­tă decît cu multă trudă” și îi citează pe Fred Astaire, Cehov, Tolstoi sau Shakespeare cu cîte o mică re­ve­rență a mîini drepte, de parcă s-ar a­fla și ei pe scenă. Nu se supără prea tare cînd se mai aude vreun telefon sunînd prin rîndurile din spate și se în­treabă de ce în ultima vreme oa­me­nii simt nevoia de teatru într-o lu­me atît de mediatizată. Își a­min­teș­te de perioada în care „mersul la tea­tru reprezenta un adevărat eveniment” și cu un oftat privește spre stîn­ga, unde sînt ilustrate străzile Mi­cu­lui Paris, „ah, am cam uitat să trăim”. Nu se lasă cuprins de me­lan­colia vremurilor de „cîndva” pentru că doamna Lucia Sturdza-Bu­lan­dra îi zîmbește dintr-o poză. Și de­și a condus două teatre de atunci, par­că și acum l-ar amenința că aruncă cu poșeta după el pe scenă și a­mu­zat o imită pe un ton pițigăiat „Ești inconștient, Beligane!”.

Hrana actorului este cultura

Pentru cîteva secunde profeso­rul își lasă deoparte notițele și îm­păr­tășeste ucenicilor o povestioară din anii săi de studenție care „a fă­cut mare vîlvă pe atunci”. Și interpre­tînd diferite roluri aduce în prim-plan întîmplarea unei bătrîne care ve­nea mereu la loterie în ziua ex­tra­gerilor, însă niciodată nu juca. „Și cum ai vrea să cîștigi mamaie, dacă n-ai bilet?”, iar pe un glas subțire vi­ne replica bunicuței „Ei, maică, nu știi cum dă no­ro­cul peste mine”, interpretează Radu Be­li­gan replica. Unul din­tre fun­c­țio­nari i-a convins și pe cei­lalți să-i cum­pe­re doam­nei bilet, iar la următoarea ex­tragere să-i facă o surpriză și „ca-n basm, cînd a ve­nit ba­ba să verifice nu­me­rele, cîș­tigase po­tul cel ma­re”. Ca și cînd ar fi a­u­zit peripeția pentru prima dată, ac­to­rul s-a amuzat a­lă­turi de spectatorii pe care i-a vrăjit să-și e­xer­se­ze bătăile din palme.

Asemenea lui Rică Ven­tu­ri­a­no, își amintește de nopțile furtunoase, cînd alături de camaradul său de tru­pă Alexandru Giugaru de care l-a legat o „alchimie teatrală” pornea cu pași siguri spre Integrala Ca­ra­­­giale. Și zîmbind aduce vor­ba des­­­pre cele două cepe pe care „ne­nea San­du” și le aducea mereu de a­­casă pen­­tru masa de prînz „Pe u­na o mă­nînc acuma, iar pe cealaltă o pă­strez pen­­tru diseară, ca să-mi fac loc în tram­vai”.

Sînt artiști mari, dar susceptibili

Anii s-au scurs întocmai no­te­lor dintr-un concert de pian, și de la „Orașul fără avocat” alături de Ian­co­vescu l-au găsit rătăcind pe stră­zile Japoniei alături de Eu­gè­ne Io­nes­co. Iar momentul de res­pi­ro pe care maestrul și-l îngăduie coinci­de cu cel în care un fragment dintr-un interviu cu scriitorul își fa­ce a­pa­riția pe bucata de pînză. El de­scrie mizanscena piesei „Ri­no­ce­rii”, cea care a legat prietenia dintre cei doi și își termină monologul prin „cînd spun că nu pot să aleg, înseamnă că am fă­cut deja o alegere”. Cuvintele iau în ochii spectatorului forma unor i­ma­gini desprinse dintr-un colț al sa­l­onului parizian, în care Eugène Io­nesco consimțea că „O prietenie se leagă à travers le travail” (n.r. „O prietenie se leagă prin muncă”).

Deși Radu Beligan a lămurit publicul încă din prima clipă în ca­re a pășit pe scenă că nu a venit pen­tru a da sfaturi, actorul nu se poa­te ține de promisiune și își a­pără ca­u­za. „Iubiți ce vreți, dar iubiți”. Și cum rîndurile jurnalului se apropie de sfîrșit, el nu uită să consemneze „Că­lătoria este scurtă, așa că să fie mai bine la clasa I” și, plin de șarm, conchide „Am călătorit frumos îm­pre­ună”.

Mădălina MORARU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top