Hamlet s-a rătăcit în secolul XXI

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Hamlet s-a rătăcit în secolul XXI 33
Hamlet s-a rătăcit în secolul XXI

Prin întuneric, pe ritmuri de hip-hop, Hamlet (Codrin Dănilă), a­par­te pe o scenă minusculă pre­gă­tin­du-și propriul spectacol construit din ri­me și mesaje profunde. Publicul în­ghesuit în sala mică din subsol a Tea­trului Fix a așteptat vineri, 3 iu­nie, de la ora 19.00, să descopere în în­tuneric mărețul personaj creat de William Shakespeare în piesa „Hamlet pentru Hamlet”, al cărei a­utor este Mihai Pintilei.

Publicul gă­sește în această piesă doar perso­najele lui Shakespeare și fră­mîn­tă­ri­le interioare ale acestora, însă nu e­xistă nicio pătură de cadavre ale oa­menilor care au fost sacrificați pen­tru ca renumitele personaje să-și do­bîndească statutul sau pentru a de­veni persoanele care au dorit să fie în­todeauna. Găsesc un Hamlet ca­re trăiește în cameră cu Guil­den­stern (Bogdan Cantauz) și Ro­sen­crantz (Ovidiu Ivan), „cei mai buni prieteni” cu care fumează și se dro­ghează în timp ce se distrează ui­tîn­du-se la Otilia (Alexandra Gîtlan), ca­re a fost convinsă să facă vi­de­o­chat pentru Hamlet. Limbajul li­cen­țios și scenele care sugerează sexua­litatea vor să aducă personajul de la 1600 în zilele noastre, la fel și hai­nele largi și colorate pe care le poar­tă.

În contrast, apare „lumea a­de­vă­rată” din care provine Hamlet, dar nici aici ținutele nu par să co­res­pundă cu realitatea, pentru că mî­ne­cile bufante au fost schimbate cu pantaloni de piele, bocanci cu tălpi groase și geci lungi, toate negre. Aici limbajul nu mai este interzis mi­no­rilor, în schimb imaginile obs­ce­ne și lecțiile sexuale sînt la tot pasul. În timp ce actorii își joacă cu multă de­dicare rolul, o femeie îl ține de mî­nă pe iubitul său și face paravan o­chi­lor cu cealaltă pentru a nu mai ob­ser­va scenele pornografice din stîn­ga sa.

La doar cîteva scaune dis­tan­ță de aceasta stă un băiat cu o bere în mînă care rîde în hohote. Gertrude (Ancuța Gutui), mamă de­na­tu­ra­tă, a cărei dragoste maternă este res­pin­să de Hamlet, stă pironită și de­loc amuzată pe „tron” alături de noul său soț, fratele geamăn al re­ge­lui Hamlet, mort de doar o zi. Cla­udius (Mihai Pintilei), autoproclamat rege, îi satisface toate poftele acesteia și face tot posibilul pen­tru ca Hamlet să nu-și ceară drep­tul de moștenitor. Toate acestea cu puțin umor. În această nouă pie­să despre Hamlet, se găsește mai mult umor decît dramă, iar spec­tatorii care erau învăluiți de mi­rosul de bere care venea de la sticlele ascunse discret sub scaune, au rîs pe tot parcursul piesei. Însă perso­na­jul principal nu s-a schimbat de­loc de la începutul piesei, a ră­mas tot pe întuneric cîntîndu-și ver­surile și jelind moartea tatălui său pe beat-uri.

Autor:

Adelina MEILIE

Șef de Departament la Opinia studențească, studentă în anul al III-lea la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top