EuroART-ul rîde și plînge sub măști internaționale

De pe scena Iașului Niciun comentariu la EuroART-ul rîde și plînge sub măști internaționale 1

Dintotdeauna piesele de teatru mi s-au părut un amestec de i­dei năstrușnice și perso­naje cu haz. De la specta­colele improvizate în fața școlii cu trupe de e­levi care răgușesc du­pă prima replică, la ce­le jucate de păpușari în tîr­guri pentru o viață mo­destă, dar fericită, și chiar la grandioasele opere puse pe scenă în săli poleite, cu actori pro­fesioniști. Toate sînt făcute ca să ilustreze două măști îngemănate. Rîsul și plînsul, copiii spectacolului născut încă din secolulul al V-lea dinaintea erei noastre. Fes­ti­valul EuroART a fost săr­bătoarea teatrului românesc. Timp de o săptămînă, în­tre 21-27 mai, Iașul a aplaudat șapte reprezentații și a apreciat lansări de carte și alte trei conferințe.

Îngeri dezechilibrați

Primul pas pe scenă al celei de-a șasea ediții a Festivalul EuroART l-a făcut „Pisica Verde”, piesă a drama­tur­gului român Elise Wilk, care a sur­prins publicul prin imaginile create. Ac­torii sînt tineri fără părinți, ca­re cred în vrăji și pastile magice, iar, ca efect, îngerii se îneacă în alcool, iar mîțele co­lo­rate se aruncă în intersec­ții, gata să ta­ie calea ori­cui. Iar dacă jo­cul acesta pa­re năucitor, cea de-a do­ua reprezenta­ți­e, „O noapte furtu­noa­să”, a potolit i­ma­ginația dez­lăn­țuită. De fapt, co­mi­cul lui I. L. Ca­ra­giale a demonstrat că prin­de orice ge­ne­rație, Jupîn Du­mi­tra­che, Nae, Zița și Veta încă re­pre­zen­tînd măști ale so­cie­tății de azi. Ast­fel, mem­brii Tea­tru­lui „Mihai E­mi­nes­cu” din Bo­toșani ne-au încîntat de pe moșia ju­­pî­nului, un­de camerele se compu­neau din sche­le­te de cuburi, îm­brăcate cu per­dele gri, pe care erau im­pri­mate fo­tografii din Bucureștiul se­co­­lului tre­­cut.

De fiecare dată cînd personajele ur­cau pe casă și treceau de pe-o că­mară pe cealaltă, ne prăpădeam de rîs. Pro­me­­nada lor pe acoperișul casei, a­dică pe un mic pod de lemn, părea că o să sfîr­șească numaidecît jos, pe pă­mînt, cu un picior sclintit sau o mînă luxată, pen­tru că tremurau ca o barcă cu­prinsă de valuri învolburate. Și mai amuzante e­rau scenele care schițau i­dila dintre Zi­ța, consoarta lui Du­mi­tra­che și Chi­ri­ac, protejatul ju­pî­nu­lui. Își atingeau pi­cioarele gingaș, pu­pă­tu­rile păreau ciocniri întîmplătoare, iar discuțiile din nop­țile tîrzii numai în­tîlniri rușinoase.

Îndrăgostiți cu ifose

Pentru spectacolul de miercuri sea­ra, „Take, Ianke și Cadîr”, al Tea­tru­lui „Mi­hai Eminescu” din Chi­și­nău, ie­șe­nii s-au pregătit ca de săr­bă­toare și au umplut sala de la Casa de  Cultură a Studenților din Iași. Gra­­iul dulce și mol­com al românilor de pes­te Prut a pro­vocat de partea publicului rîsete și a­pla­uze, emoția fiind starea care a predo­mi­nat în sală.

Comedia în care românul, evreul și turcul vînd traiul celor doi copii, Io­nel și Ana, a oprit ceasurile din Iași pen­tru o oră și jumătate, iar la final, ne-am plecat unii în fața celorlalți, cei de sce­nă la propriu, noi, spectatorii, ple­cînd spre casă mîndri, cu mîinile roșii du­pă o piesă și un joc ex­cep­țio­nal. Take și Ian­ke se potriveau atît de bine, parcă e­rau croiți unul după lun­gi­mea ce­lui­lalt, iar cînd al doilea îl do­jenea pe pri­mul, numindu-l „do­bi­toc”, acesta din ur­mă, cu privirea spășită, recunoștea și a­bia se abținea să nu spu­nă „bă, Ianke ai drep­tate!”. În plus, îi ajuta și în­fă­ți­șa­rea. Un român durdu­liu, lîngă un evreu mai scorojit a­ră­tau ca Stan și Bran un pic mai colorați, ca­re jucau pasional pe o scenă ie­șea­nă. Cei doi iubiți, Io­nel și Ana, fiul lui Ianke și fiica lui Ta­ke, au zburdat cît se poate de bine aproape toa­tă seara. Săreau de colo-colo, de la un părinte la celălalt, iar replicile ve­neau la fel de tăioase precum comportamen­tul lor. Dar cum părinții se e­mo­țio­nea­ză și a­proape tremură cînd își re­văd co­piii ve­niți din capitală, le iartă ori­ce în­dră­z­nea­lă.

Aceeași idee de tinerețe zbuciuma­tă a fost cuprinsă și în spectacolul ne­convențional de sîmbătă, de la ora 19.00, la Ateneul Tătărași. Com­pa­ni­a de Tea­tru D’ AYA din Bu­cu­rești, care a interpretat piesa „Ce ne spu­nem cînd nu ne vorbim”, a ironizat in­fi­de­li­tatea, în cî­te­va secvențe spu­moa­se. „Ac­țiu­nea de a-ți proteja nevasta și a o toci pe a altuia”, cum este văzut adulterul de Chris Si­mi­on, a provocat isterie în sa­lă, iar pe unele mame, venite la spectacol cu co­pii mai mici, secvențele de­o­cheate le-a îmbujorat. Însă, piesa a­ceas­ta a fost de­o­se­bită prin structură, de­oa­rece fiecare per­sonaj a abandonat pentru o clipă sce­na și s-a adresat publi­cu­lui, făcînd teatru din ex­periențe o­biș­nuite.

Israeliți cu măști

Regina festivalului a fost „D’ale car­­navalului”, piesa lui I. L. Ca­ra­gi­a­le, jucată de Teatrul Karov din Tel A­viv, regizată de întemeietorul acestuia și actorul român Nicu Nitai Ia­cob. Un pro­iect îndrăzneț, dar și dificil în primă fază, pînă cînd ochii spectatorilor s-au obișnuit cu sportul sus-jos, pentru că subtitrarea piesei interpreta­tă în ebraică era poziționată la înăl­ți­me, cu vreo doi metri mai sus de străinii care redau car­na­­valul comic al drama­turgului praho­vean. Jocul, însă, a fă­cut impresie bună. Ac­torii îmbrăcați în cos­tume pli­­ne de cu­loare, combinate îndrăzneț și așezați într-un decor de­o­sebit, cu două fețe, u­șor de ma­ne­vrat în timpul spectacolului, au ridicat la fi­nal sala în picioare. Prinși de comedie, îngînam și noi ală­turi de trupa lui Nicu Nitai „viața-i un car­na­val și-un carnaval este viața”.

Teatru de istorie

Festivalul EuroART este un tri­but al asociației cu același nume din Iași și al Fundației Culturale Tim­pul pentru teatrul românesc, început ai­ci în 1816, iar manifestările au cu­prins, pe lîngă spec­tacole și confe­rin­țe, și lansări de carte. Însă publicul nu și-a adus în săli și bunele maniere, iar cînd luminile s-au stins, dom­ni­șoa­re­le elegante serveau pe furiș semințe fă­ră coajă sau verificau cons­tant me­sa­je­le de pe Facebook, du­pă fiecare a­lar­mă primită. În plus, ma­me­le se stră­du­iau în timpul piesei să ex­plice celor mici care-i rolul fiecărui ac­­tor de fie­ca­re dată cînd acesta apărea Cu toate nemulțumirile, însă, con­cluzia festivalului a fost cea subliniată și de mem­brii Teatrului din Bo­to­șani, „la Iași teatrul încă trăiește”.

Iulia CIUHU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top