Cum se face jurnalism pe axa Iași-Berlin-Paris-Londra

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Cum se face jurnalism pe axa Iași-Berlin-Paris-Londra 52
Seminarul Internațional de Jurnalism 2015

Organizat de TVR Iași, „Seminarul Internațional de Jurnalism” (SIJ) din acest an a adus 27 de speakeri de la mari televiziuni europene, cunoscuți jurnaliști români și profesori de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC). Timp de trei zile, între 11- 13 mai, în sala de conferințe „Rossini”a complexului Palas, s-a discutat pe marginea temei „Jurnalismul de televiziune în era internetului”, iar toți cei interesați sau implicați în domeniul comunicării au urmărit direct sau prin live-streeming toate discursurile, prezentările și dezbaterile.

Prima zi a seminarului a în­ce­put cu „Povestea” ca principiu de bază a unui reportaj de calitate în presă. Cea mai mare parte a zilei a fost dedicată „Clubului Opiniei”, iar prof. univ. dr. Daniel Condurache de la Catedra de Jurnalism și Știin­țe ale Comunicării de la UAIC a fă­cut o retrospectivă asupra evolu­ției singurului ziar ieșean care apare neîntrerupt deja de 40 de ani. În redacția de la Casa de Cultură a Studenților și-au început cariera jur­naliști consacrați astăzi, precum cei trei invitați din prima zi, Liviu Io­lu, Anca Simina – jurnaliști „Ade­vă­rul” – și Lina Vdovîi, jurnalist free­lancer. Aceștia au vorbit despre ex­periențele lor în presa scrisă, dar și despre „Revoluția Facebook” și te­le­viziunea în variantă online, An­ca Simina precizînd că platformele digitale sînt punți de lansare în do­meniul presei, iar mediile de co­mu­nicare de genul „Facebook” trebu­ie să fie „surse de idei și nu doar sur­se de informații pentru fiecare utilizator”. Despre provocările, riscu­ri­le și limitele „jurnalismului de răz­boi” au relatat Lina Vdovîi și Răz­van Cojocariu, videojurnalist TVR Iași, care au prezentat experiențe din Transnistria, Donetsk și Afganis­tan.

O premieră națională înregis­tra­tă la cea de-a doua ediție a SIJ a fost lansarea în prezența autorului Didier Desormeaux, coordonator la „Université France Télévision” din Paris, a manualului de jurnalism de televiziune recunoscut la nivel eu­ropean, „Construire le reportage télévisé”.

Lansarea a avut loc luni la Ins­ti­tutul Francez Iași. Despre impor­tan­ța știrilor regionale s-a vorbit marți, cînd prin cîteva știri reali­za­te de TVR Iași în exclusivitate sau studii de caz, speakerii au demonstrat că „jurnalul regional este co­ne­xiunea cu lumea reală și o alter­na­tivă a știrilor ce vin de la centru”. De asemenea, s-a subliniat fap­tul că goana după audiență a dus la tabloidizarea știrilor, iar presa scrisă este foarte dependentă de pu­blicitate pentru a putea fi tipărită. O problemă menționată este și fap­tul că a explodat informația de can­can, mesaje violente, politice care asigură un trafic mare. Invitații au arătat că abilitățile în domeniul IT sînt tot mai necesare, întrucît ins­ti­tu­țiile media tind spre digitali­za­re, o schimbare de paradigmă care vine ca rezultat al obiceiurilor de consum.

Telefonul, cel mai util „pix” în presa video

Cea mai mare provocare a tu­tu­ror producătorilor de televiziu­ne s-a dovedit a fi necesitatea de a face „mai mult, avînd mai puțin”. Un exemplu elocvent l-a prezentat An­tony Dore, producător general la BBC Londra, care menționează că deși guvernul britanic a închis un studio al redacției de știri, jur­na­liș­tii au continuat să producă în me­diul online. Condiția de azi este ca un jurnalist să fie capabil să reali­ze­ze un material informativ pentru toa­te mediile de difuzare: radio, TV și online, astfel subiectul ajunge mai ușor la utilizatori, cîștigîndu-le fi­de­litatea.

În plus, toate canalele me­dia tre­buie să conlucreze și nicidecum să concureze în scopul transmiterii in­formației. Antony Dore a prezentat modul de lucru în re­da­c­țiile BBC, menționînd că ceea ce-i face una dintre cele mai profesionis­te companii de radiodifuzare este faptul că „cei care vin la BBC cred în anumite valori de neutralitate, echilibru, di­versitate și poate cel mai important, libertate de opinie”. Pro­du­că­to­rul britanic consideră că im­pa­sul presei regionale, mai ales al televi­ziu­nii locale, se poate depăși doar prin online, mai ales că, după cum spune el, situația financiară nu se va ușura prea curînd.

În cea de-a treia zi, speakerii ro­mâni și cei străini au încercat să contureze cum are loc „schimba­rea” și cît de deschiși sîntem să o acceptăm în media. Prin demon­strațiile sale, Andreea Știliuc a in­di­cat cum poți, avînd doar un smartphone sau o tabletă, să reali­zezi materiale video publicabile. La conferința prin internet via Skype, susținută de Glen Mulcahy, coordonatorul departamentului de Ino­vație la RTE Irlanda, Dublin, s-a vorbit despre avantajele MoJo și posibilitățile de extindere a acestui domeniu.

Cel mai important fapt al acestui curent este că telefonul este so­luția de moment pe care o avem me­reu la îndemînă pentru a surprin­de diverse momente cînd sîntem mar­torii unor fapte de presă. De ase­me­nea, Hans Jessen, jurnalist la ARD Berlin, prin statistici și cifre rezulta­te din studierea publicului, a de­monstrat că televiziunea nu va dis­părea foarte curînd, după cum pre­coniza Bill Gates în 2007.

Jur­na­lis­tul german a precizat că televiziunea va continua să tră­iască pentru că mai există vechile generații fidele micului ecran, iar pentru generația nouă faptul că o informație a unui post TV este dis­ponibilă și pe un site, constituie doar un avantaj prin care se cîștigă public.

***

A doua ediție a „Seminarului Internațional de Jurnalism 2015” a adunat participanți de toate vîrs­te­le, acest fapt demonstrînd inte­re­sul tuturor categoriilor de consumatori pentru viitorul canalelor de comunicare și totodată o punte de lan­sa­re pentru cei care vor să devină jurnaliști profesioniști, capabili să țină pasul tuturor progreselor.

Autor:

Diana GAINA

Libertatea mă definește, sînt dinamică și deschisă pentru tot felul de experiențe. Îmi place să cunosc oameni noi și povești inedite prin care să se reflecte realitatea obiectivă și viața plină de culoare.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top