Saxofon acordat pe ritmuri africane

Șoc-șoc-groază! Niciun comentariu la Saxofon acordat pe ritmuri africane 41

S-a cîntat jazz pînă dincolo de miezul nopții, iar liniștea nu și-a croit înapoi drum decît tîrziu în noapte. Sîmbătă seara, Paul Bibici la chitară, Nicu Luceanu la saxofon și Bogdan Man­da­sescu la pian au cîntat pentru publicul ieșean care cu greu a apreciat trupa, aplaudînd-o. La sfîrșitul săptămînii, monotonia iernii a lăsat loc plăcerilor culturale, iar începînd cu ora 20, muzica bună a renăscut în Phoenix Club.

Concertul nu a început, iar mesele nu sînt nici pe un sfert ocupate deocam­dată, cînd cei trei cîntăreți se ri­di­că de la masă pentru a-și lua în pri­mi­re instrumentele. Urmează o probă de sunet atipică: „No woman, no cry” din boxe nu se oprește, iar Bob Marley es­te acompaniat de chitarist în ritmul me­lodiei. Cu un zîmbet de bună dispo­ziție, pianistul instalat la clape își ur­mează colegul și vocea lui Marley a­bia se mai aude, pierdut, în restaura­nt, parcă ar veni din altă parte.

„Bine ați venit la o seară de Jazz Ca­­fé” ne urează Paul Bibici pentru a nu lăsa loc aplauzelor, ci unei tăceri ca­re trădează așteptarea primei piese. Pe ritmul antrenant al saxofonului, me­se­le rezervate se ocupă încet-încet, în tim­p ce o tînără domnișoară bate din pi­cioare în ritmul muzicii și sa­vu­rea­ză the melody section (n.r.: „sector me­lo­dic” – termen specific desemnînd a­cordurile saxofonului, în melodiile în care acesta predomină), cu un swing tipic, sincopat. Melodiile curg, în sti­lul inspirat de clasicii jazz-ului.

Cu mama la cîntare

O doamnă ale cărei picioare sub­ți­ri, acoperite de o fustă neagră abia se zăresc de sub haina de blană cu mo­­del animal print apare însoțită de prie­teni foarte vorbăreți. Imediat după ce își ocupă locul la masa de lîngă sce­nă, căutatul țigărilor în poșetă este în­tre­­rupt de o domnișoară care se ridică de la masa de lîngă noi, fixînd-o cu pri­virea, pentru ca zece secunde mai tîr­ziu să fie sufocată într-o lungă îm­bră­ți­șare părintească. Reîntoarsă la masa pri­etenilor nu mai mari de clasa a un­s­pre­zecea, le spune natural, a­co­pe­rin­d muzica: „Mama Anei”, apoi toți o salută dînd din cap, în sincron.

După o scurtă pauză, prilej de con­versații neîntrerupte pentru as­cul­tă­to­rii de muzică jazz adunați aici, trio-ul revine pe scenă cu un stil fundamental diferit de cel al primei părți, un rhythm section (n.r.: „sector ritmic” – termen specific, desemnînd melodii­le în care clapele și chitara sînt predo­­minante) în care clapele preiau controlul muzicii, ea devenind unitară, de o consecvență vibrantă a fluxului con­tinuu.

„Ne grăbim, ne-a plăcut mult”

Atmosfera jucăușă a muzicii soft ja­zz este în strînsă armonie cu decora­țiile localului. În fața mea, o ma­și­nă de scris veche, probabil martoră vreunui regim comunist sau vreunui ma­re război este înțepată de multe cre­ioa­ne colorate înfipte haotic, iar scrierile foii pe care „o imprimă” sînt și ele multico­lore, de diferite dimensiuni, unde ce­le mai mari au redactat „halfway cer­ta­inty”(n.r.: pe jumătate certitudi­ne).

O a doua pauză a cîntăreților brăz­dează muzica din fundal cu o altă se­rie lungă de conversații ruptă uneori de rî­sete puternice sau tonuri ri­dicate. Toate acestea se cur­mă brusc atunci cîn­d artiștii revin pe scenă. Pentru prima dată mai în­de­lun­g de cîteva secunde în această se­a­ră, formația este aplaudată de publi­cul impresionat.

Sub ochii chitaristu­lui nedumerit, unul dintre membrii gru­pului strigă zîmbind un: „ne gră­bi­m, ne-a plăcut mult”.

Cu vădite influențe de blues, și a tre­ia parte a concertului stă tot sub sti­lul rhythm section, de data aceasta chi­tara dominînd cursul melodiilor. Mai liniștită și fără dezechilibre sau sin­cope, această ultimă parte își pierde to­tu­și din ascultători cînd, de la o masă de opt persoane, toată lumea se ridică în sincron și pleacă. Sub ochii chitaristu­lui nedumerit, unul dintre membrii gru­pului strigă zîmbind un: „ne gră­bi­m, ne-a plăcut mult”, pentru ca as­cul­tătorii de la mese să mai înceapă o se­rie de aplauze. Cu localul aproape gol, concertul se încheie deloc specta­culos, cînd cei zece, poate cinci­spre­zece oameni rămași pînă la final aplaudă pentru o ultimă dată.

Lăsînd saxofonul jos, Nicu Lu­cea­nu oftează și îngaimă un „asta fu și asta este”, pentru a lăsa loc audiției mu­zicale – tot de jazz – care domină ur­mătoarea oră liniștea localului.

Livia RUSU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top