Spune „da”
Șah-mat 26 mai 2011 Niciun comentariu la Spune „da” 1Filmulețele virale au devenit un soi de viagra pentru zilele noastre lipsite de vigoare. Sînt un fel de întruchipare a visului american, a filozofiei “hai, că poți”, a ideii că orice muritor poate deveni celebru printr-o mișcare a baghetei magice a zînei Youtube. Problema e că le uităm a doua zi, iar cele mai „șocante” nu ne rămîn întipărite pe retină mai mult de o lună. Copii care rîd ciudat, urși panda care strănută sau alte scamatorii acumulează milioane de vizualizări pe Internet, de se zgîrîie pe față toate agențiile de presă avide de click-uri. Apoi, ca să fie în trend, pun și ele neapărat la secțiunea „funny”, „insolit” sau „șocant” alte 30 de secunde de glorie ale unui tînăr mongolez. Și funcționează. Știați, de exemplu, că un cotidian local care îndeasă „virale” deocheate cu lopata pe site, dar își vinde ediția printată pe la semafoare, are aproape de două ori mai mult accesări pe online decît un altul, mult mai cumpărat în realitate, dar mult mai reținut în exhibiții?
Explicația cea mai apropiată, dincolo de care riscăm să ne murdărim dacă mergem, este aceea că oamenii preferă mai curînd să afle poveștile oamenilor obișnuiți, decît să citească ultima lege scrisă pe genunchi de un ministru infantil care ar putea să-l vizeze mîine. De asemenea, ne convingem, pentru a mia oară, că visul american e o pastilă care ia durerile de cap ale multora dintre cetățenii acestei lumi, amenințați prea des de apocalipse.
Săptămîna trecută am văzut, de exemplu, scena unei cereri în căsătorie “inedite”, cum ar titra un cotidian lipsit de inspirație. O propunere la o întîlnire tipic americană, cu film și pop-corn, care se termină în același stil dulceag și simpluț, cu un „da” înmuiat în lacrimi. Felicitări firmei de PR. Doar că unele site-uri au avut ideea să mai arate publicului și alte cereri în căsătorie, cel puțin la fel de spectaculoase. Și dintre toate filmulețele, era unul pe la mijloc în care fata se sperie și fuge, lăsîndu-și mirele ratat cu buza umflată într-un centru comercial, sub privirea a sute de oameni pregătiți să aplaude. Vizionările se terminau pe la acel filmuleț. Pentru că nu ne plac poveștile triste, sînt greu de digerat și nu ne iau migrenele, care, uneori, pot fi un semn clar că nu bate vîntul în cap.
Anastasia CONDRUC
Adaugă un comentariu