Educație media, obligatorie în școli

Șah-mat Niciun comentariu la Educație media, obligatorie în școli 17

Îi știți pe Bartoș și Smiley. Sînt cei doi care se maimuțăresc în culisele de la „Românii au talent” și care, pe bani foarte frumoși, se maimuțăresc și în reclamele trustului Romtelecom-Cosmote. Săptămîna trecută însă au intrat în vizorul Ministerului Afacerilor Interne, pentru una dintre recla­mele în care promovau nu-știu-ce tabletă primită gratuit la un abo­na­ment. În ea, Smiley și colegul său se urcau pe vagoanele unui tren în mișcare unde se dădeau cu niște skateboard-uri. Dincolo de aberanța reclamei, de remarcat es­­te impactul ei social: Raed Arafat a atenționat săptămîna trecută Romtelecom, CNA și toate insti­tuțiile care ar putea avea le­gă­tură directă cu reclama de fa­ță, faptul că, de la apariția ei, mult mai mulți copii au murit sau au fost rănițit foarte grav fiindcă s-au electro­cu­tat după ce s-au ur­cat pe vagonul unui tren. În mod con­cret, în ultimele două-trei săp­tă­mîni s-au întîmplat două cazuri în județul Iași, unul chiar în municipiu.

Înainte de a spune altceva, este limpede că aici o vină im­portantă o poartă părinții, pentru că reclamele pot să aibă în ele ori­ce fel de mesaj (cîtă vreme res­pec­tă reglementările audio­vizuale și legale), dar nu sînt ne­vo­ite să e­du­ce. Reclamele trebuie să te min­tă frumos, cu asterix, ca să-ți go­lești portofelul într-o di­recție sau alta. Reclamele nu in­formează, ști­rile fac asta, sau măcar ar trebui. Educația însă se face întîi acasă, apoi la școală și niciodată în fața televizorului.

Însă toată discuția în jurul acestor accidente nu va aduce nici un fel de soluție, dacă nu este fundamentată și nu propune o rezolvare concretă. E clar că un copil nu știe să se uite la televizor. Dar interesul pentru televiziune e atît de scăzut în rîndul copiilor încît e tîrziu să te apuci acum să-i inveți cum să butoneze telecomanda. Însă copiii de astăzi trebuie învățați cum să se informeze. Cum să citească presa (să o citească în primul rînd), ce surse să folosească, să nu-l ia ca piatra de temelie pe Mircea Badea și să învețe să discearnă adevărul de ficțiune, realitatea de manipulare. Fie că îi vin informațiile pe Facebook, Twitter, Instagram sau Hotnews. Să fie ore de Media obligatorii la școală, ținute de profesioniști, să fie învățați copiii ce să citească, cum să se informeze, ce să ia de bun și ce să nu ia de bun. Să aibă un fundament pe care să-și așeze propriile păreri. Nu îi înveți să nu se uite la Mircea Badea, că nu facem ideologie, dar îi înveți că adevărul nu se spune înjurînd într-un maiou dintr-un studio de televiziune. Și că dacă Smiley se aruncă într-o fîntînă, nu e cazul ca cineva să-l urmeze, ci doar să taie funia căldării și să pună capac pe gura de ieșire.

Autor:

Cătălin Hopulele

Director la Opinia studențească, reporter Ziarul de Iași.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top