Corespondență de la Cannes – Un festival al compromisurilor

Șah-mat Niciun comentariu la Corespondență de la Cannes – Un festival al compromisurilor 0

Există un obicei al criticii interna­ți­­o­nale de a se alinta pe la mijloc de fes­­ti­val că a fost un an slab, parcă mai slab ca celălalt, parcă mai slab ca nicioda­tă, par­că „n-ai ce vedea”. Ș3i acest alint pu­țin autocompătimitor sfîrșește mai totdea­u­na cu pariuri aprige despre cine ar me­rita Palme d’Or, cine premiu pentru re­­gi­e, cine pentru scenariu sau in­ter­pre­ta­­re. Anul acesta, liniște. Nici un film nu a avut darul de a crea partizanate pu­ter­­ni­ce și nici unul nu s-a ridicat la î­năl­­ți­mea unui „4 luni, 3 săptămâni și 2 zi­le”, „Entre les Murs”, „Gommora” sau „White Ribbon”. Cele câteva filme ca­­re au sărit binișor de linia de plutire au la fel de mulți fani ca și detractori și foar­­te lesne li se pot găsi hibe. Palme d’Or-ul i-a revenit în cele din urmă unui film ca­re nu se afla pe listele de favoriți ale cri­ti­cilor, însă ar fi fost, previzibil, pe gus­­tul lui Tim Burton, președintele ju­riu­lui.

„Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives”, în regia thailandezului Apichatpong Weerasethakul, în­ce­­pe suprarealist, cu o cină în familie, pe te­­ra­sa unei case de la țară, cină la care a­par fantoma soției lui Boonmee și fiul a­­ces­tuia, metamorfozat într-o maimuță cu ochi roșii. Familiaritatea discuției – Boonmee își întreabă nevasta ce a mai fă­cut în acești 19 ani și cum e cu Ra­iul, la care ea răspunde că e supraestimat – și umorul scenei te pregătesc pentru un film cum n-a mai văzut de mult Cannes-ul. Însă și umorul și suprarealismul se ri­sipesc curând și din „Unchiul Boon­mee” nu rămîne decît o umbră a ceea ce ar fi putut fi un foarte bun film despre noi și viața de dincolo. De aceea, ra­ți­u­nile juriului vor fi probabil îndelung dis­cutate.

Marele premiu i-a revenit dramei „Des Hommes et des Dieux”, în regia lui Xavier Beauvois, una dintre pe­li­cu­lele pentru care se prevestea un trofeu, la cît de încîntată a fost presa franceză, în special. Filmul se conturează în ju­rul unui caz real, și anume răpirea și a­sa­si­narea a șapte călugări francezi, în tim­pul războiului civil din Algeria, în 1996. Neașteptată – la modul neplăcut – a fost și distincția înmînată lui Mathieu Amal­ric, pentru regia filmului „Tournée” (ale cărui protagoniste sînt stripteusele tru­pei New Burlesque). În Ciad a ajuns premiul special al juriului, acordat lui Mahamat-Saleh Haroun, pentru „Un Homme qui crie”, iar cel pentru scenariu a mers în Coreea de Sud, pentru „Poetry”, de Lee Chang-dong. La inter­pretare, lucrurile au evoluat previzibil: Juliette Binoche a luat pentru „Copie Conforme” (regia Abbas Kia­ro­­stami), iar Javier Bardem și Elio Germano pentru „Biutiful”, respectiv „La nostra vita” (care atinge parțial și subiectul imigranților români). Des­ti­na­­tarul unui Palme d’Or pentru scurtmetraj a fost – surprinzător – un regizor în vîrstă (de obicei, la această catego­rie defilează tinerii debutanți), Serge Avedikian, cu „Chienne d’Histoire”.

Un singur premiu pentru români la această ediție – „Căutare”, de Ionuț Pițu­rescu, a fost recompensat în secțiunea paralelă Quinzaine des Réalisateurs – deși cele două pelicule din Un Certain Regard, „Marți, după Crăciun”, al lui Radu Muntean, și „Aurora” lui Cristi Puiu, au fost suficient de entuziast pri­mite încît să anticipeze măcar un trofeu. Pentru cinefilii care stau cu ochii pe Cannes, cele două sînt cele dintîi pe lista de recomandări. Primul, o dramă in­timistă, dulce-amăruie, despre des­tră­marea unui cuplu, al doilea – un film cu accente noir despre mecanismele cri­mei și banalitatea ei, care pune la în­cer­carea răbdarea, atenția și in­te­li­gen­ța spectatorului.

Florentina CIUVERCĂ

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top