Tonomatul de cuvinte

Pastila de după Niciun comentariu la Tonomatul de cuvinte 20
Tonomatul de cuvinte

Sub cuvinte bine meșteșugite se ascund persoane, campanii și pro­du­se. Citate celebre, proverbe, jo­curi de cuvinte sau replici din filme sînt adaptate la mîncarea, detergenții sau oamenii politici de astăzi, pentru a atrage și a manipula. Nu se știe cînd au apărut cu exactitate sloganu­ri­le, dar se spune că acestea au de­ri­vat din rîndurile scrise în prefaţa căr­ţilor. Oamenii au exploatat acest lu­cru cînd au observat că cititorii ră­mî­neau în minte doar cu anumite pa­saje.

Cu sloganurile am putea sem­na un parteneriat, căci ne-au invadat deja viața. Le știm pe de rost, știm și ce promovează, iar de cele mai multe ori le identificăm doar cu un sunet sau cu o imagine. Uneori încearcă să spună o poveste, alteori sînt doar niște cuvinte pompoase aruncate la întîmplare pe foi colo­rate fără a avea vreo legătură cu ce­ea ce doresc să facă cunoscut. Dar as­ta nu pare să fie relevant, căci au in­vadat activitățile industriale și po­li­tice, iar fără un slogan nu exiști în aceste jocuri. Nu ne învață ce e bi­ne sau ce e rău, nu ne dau sfaturi și nici nu descriu ceva. Sînt doar un soi de paravan pe care îl privim de la depărtare și ni se pare frumos de­corat, și doar rareori suntem ten­tați să vedem ce se ascunde după el.

Cu toate acestea, sloganurile ne țin triumfător piept cînd facem cum­părături, cînd mergem în vacanțe sau cînd ne alegem furnizorul de ca­blu TV, iar uneori chiar dăm votul nostru unui om care și-a împache­tat frumos mesajul, indiferent care ar fi el, doar pentru că a ales un am­ba­laj drăguț. Indiferent dacă e in­te­ro­gație, afirmție sau exclamație, în a­cesta trebuie doar să se identifice cîtuși de puțin oamenii obișnuiți.

Uneori poți trage lozul cîș­ti­gă­tor, dar dacă karma, Dumnezeu sau imaginația nu lucrează pentru ti­ne, e posibil ca singurul lucru pe care îl vor vedea oamenii cînd se va tra­­ge va fi cortina va fi adevăratul tu.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top