Stați acolo, că stați bine

Editorial Niciun comentariu la Stați acolo, că stați bine 40

Autostrada Iași – Tg. Mureș (A8), care ar trebui să lege Moldova de restul țării, este exemplul perfect pentru combinația de incompetență, nepăsare și reavoință care ne guvernează de atîta timp. Comisia Europeană literalmente trage de noi să ne dea bani pentru a o face, dar noi nu vrem, PSD-ALDE susținînd în schimb ideea unui parteneriat public-privat, rezultatul fiind, pe scurt, că nu știm cînd sau dacă vom vedea lucrurile mișcîndu-se concret în sensul ăsta. Moldova, acest veceu din fundul curții al României, la cum e tratată de politicieni, rămîne tot mai în urmă din punct de vedere economic, neavînd căi de acces rapid către Vest. E ireal cum nu se găsesc energii și idei pentru regiunea asta dominată politic de PSD de la Revoluție încoace într-o țară care-a fost condusă, în două treimi din același interval, de același partid.

Bineînțeles, exemplul nu este singular. Comisia Europeană așteaptă proiecte de la România pentru că toată Europa e conectată de autostrăzi, numai pe-aici încă circulăm prin șanțurile pe care ne încăpățînăm să le numim șosele. Vrei să ajungi cu mașina dintr-un oraș mare în altul, să mergi de la București la Cluj de exemplu, o distanță de 450 de kilometri? De ce să faci trei ore, ca în lumea civilizată, cînd poți să faci șapte? Ia și bucură-te vreo două ore de Valea Oltului, cu 20 de km / oră la o singură bandă pe sens, că-i frumoasă.

Mai mult, o Românie cu o infrastructură modernă ar însemna și apropierea Republicii Moldova de spațiul European, o țară care se zbate de la alegeri la alegeri între Rusia și UE, balanța înclinînd, dacă ne uităm la ultimele evenimente politice, tot mai mult înspre Est, inclusiv din cauza partidelor care-și spun democratice.

Să adăugăm la dezastrul infrastructurii rutiere faptul că CFR a anulat în 2018 aproximativ 100 de rute, inclusiv între orașe mari, precum Iași – Constanța, singurul tren care lega Moldova de Dobrogea, sau București – Satu Mare, singurul tren care făcea legătura pe zi între Ardeal şi Bucureşti prin Braşov, dar și pe distanțe scurte, care conectează localități mai mici de orașe, afectînd navetiștii. Iar cele care încă circulă? Șosete nespălate pe șine, fără prize funcționale, cuptoare vara și congelatoare iarna, în care, ca să ai privilegiul să te urci, plătești uneori mai mult decît la avion. Compania națională de transport feroviar a fost pur și simplu distrusă de la un an la altul prin corupție și incompetență.

Este incredibil cum reușim să involuăm în domeniul transportului, care peste tot în lumea civilizată se dezvoltă. Ne-au chemat toți saltimbancii pe sinecuri să ne umple calendarul lui 2018 cu giumbușlucuri de doi lei ca să ne ia ochii de la prăpastiile care se adîncesc între orașele în care locuim, să nu mai vorbim de cele spirituale, dintre noi, alimentate de laboratoarele de ură și fake news pe care le numesc televiziuni.

Sursă foto: radioresita.ro

Autor:

Ioan STOLERU

Secretar general de redacție la Opinia studențească, editor AltIași, colaborator la Suplimentul de Cultură.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top