Psihologia datelor

Editorial Niciun comentariu la Psihologia datelor 30

Nu cred că mai există om care să aibă cont de Facebook și care să fi scăpat tentației de a accesa vreo aplicație care să-i arate cu ce vedetă se înrudește, cum ar arăta cu un machiaj profesionist sau care-i topul primilor trei prieteni adevărați. Pentru accesare, aplicația cere accesul la cîteva dintre datele personale și, chiar dacă vei fi asigurat că informațiile sînt confidențiale, vei rămîne inevitabil cu o urmă de îndoială în ceea ce privește respectarea promisiunii.

Ultima săptămînă a făcut utilizatorii Facebook să-și pună și mai mari semne de întrebare în legătură cu siguranța datelor personale din mediul virtual, după ce compania Cambridge Analytica a fost acuzată că a folosit fără consimțămînt datele a cîteva milioane de utilizatori ai rețelei de socializare, pentru a influența ultimele alegeri prezidențiale din Statele Unite ale Americii, cît și rezultatele votului care au dus la Brexit. Cambridge Analytica se ocupă, în mod obișnuit, cu analizarea și interpretarea datelor cu caracter public ale utilizatorilor din spațiul virtual, cu scopul de a le folosit ulterior în campaniile electoarale sau publicitare.

În urma unor anchete publicate de The New York Times și The Guardian, se pare că date personale ar fi fost culese cu ajutorul unei aplicații de teste psihologice, realizată de un psiholog rus pe nume Aleksandr Kogan, care le-ar fi furnizat ulterior companiei. Informația a apărut în spațiul public după ce Christopher Wylie, fost angajat al Cambridge Analytica, a declarat pentru televiziunea canadiana CBC, că metodele de extragere a datelor folosite de companie sînt „problematice” și că acestea sînt culese fără consimțămînt. Imediat după dezvăluire, a fost deschisă o anchetă atît în statul Massachusetts, cît și în Regatul Unit, avînd în vedere că printre clienții companiei se numără și britanicii. Conducerea Facebook a reacționat imediat și a anunțat că suspendă Cambridge Analytica, semnalînd o încălcare a polticii cu privire la protecția datelor. În urma decizii rețelei de socializare, compania nu va mai putea să ajungă la datele utilizatorilor și nici să mai desfășoare campanii în spațiul virtual al Facebook-ului. Mark Zuckerberg, co-fondatorul platformei de socializare, a ținut să precizeze că Facebook nu a fost în niciun fel implicată în utilizarea ilegală de date, dar că platforma va căuta să-și îmbunătățească metodele de securitate, pentru a evita astfel să își expună utilizatorii la alte situații asemănătoare.

De pe urma scandalului, Facebook a decis să impună un set de reguli mai aspre pentru dezvoltorii de aplicații de pe platformă. Astfel, vor fi puse sub semnul suspiciunii aplicațiile care utilizează cantități mari de date, li se va retrage dreptul de a accesa datele utilizatorului dacă acesta nu a mai accesat-o în ultimele trei luni și utilizatorii vor fi anunțati în caz că există suspiciuni de folosire incorectă a datelor.

Deși Facebook jură că nici un rău n-o să-și mai lase utilizatorii să se expună nici unui pericol și-n primă fază chiar se străduiește s-o arate, trebuie să mai treacă ceva timp înainte ca printre citatele motivaționale, meme și poze cu pisici să se mai arate și vreun test de personalitate.

Autor:

Andreea Anton

Șef-departament „Opinia studențească” și studentă a Catedrei de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top