Sfîrșitul tranziției și viitorul incert

Cap în cap Niciun comentariu la Sfîrșitul tranziției și viitorul incert 12
DNA arestări

Cine ar fi crezut că vom trăi zi­ua în care intangibilii, personajele-che­ie ale puterii politice, de la Viorel Hre­benciuc la Elena Udrea, vor fi an­chetate de DNA, sau că vom avea atî­ția demnitari și foști demnitari con­damnați definitiv? A doua întreba­re este „cum a fost posibil ca ma­gis­trații să se întoarcă împotriva celor care pînă nu demult le dădeau or­di­ne?” Răspunsul este simplu și ne tri­mite la Washington și Bruxelles. Ori­cum ar fi, trebuie să salutăm afirma­rea și consolidarea statului de drept, care este o componentă funda­men­tală a unei ordini politice viabile. Ro­mânia a ajuns o țară dezvoltată sub potențialul ei pentru că timp de 25 de ani justiția a fost subordonată po­li­tic și a protejat corupția, adică spo­lie­rea statului. Resursele publice au fost însușite de grupuri de in­te­re­se private, în dauna binelui public – aceasta a fost filozofia întregii tran­ziții și numai politicienii care au fost părtași la „sistemul ticăloșit”, cons­truit pentru a pune în practică aceas­tă filozofie, după cum ilustrează dosarele ANRP, Microsoft și EADS, au rezistat și au prosperat.

Faptele ieșite la iveală în ul­ti­me­le luni pun într-o perspectivă nouă toată evoluția politicii românești, dis­trug reputații și ridică semne de întrebare asupra unor perso­na­li­tă­ți care păreau inamici ai sistemului. Es­te limpede acum că toți oamenii po­litici au făcut parte din acest sistem: toți au știut și s-au pliat, chiar dacă nu toți au furat.

Cele mai dureroase reevaluări vi­zează cele două mandate ale lui Tra­ian Băsescu, pe care mulți l-au vo­tat și apreciat tocmai pentru că a sus­ți­nut reforma justiției și orientarea pro-occidentală a României, a rea­li­zat predarea dosarelor Securității că­tre CNSAS și a condamnat oficial re­gimul comunist în numele statului ro­mân. Cu cît au fost mai mari spe­ranțele pe care le-a mobilizat, cu atît este mai trist să constați că, în timp ce domnul Băsescu impunea o auste­ri­tate extremă, materializată în tă­ie­rea salariilor bugetarilor cu 25% și în in­troducerea unui nivel punitiv al TVA de 24%, protejații săi – mai a­les prin ANRP, care era condusă de o mem­bră a PDL – aprobau pe ban­dă rulantă despăgubiri de zeci de mi­li­oane de euro, ob­ținute prin eva­luă­ri aberante, doar pentru șme­che­rii care cum­pă­ra­seră drepturi­le litigioase; sau alocau sume peste prețul pieții pen­tru contracte publice, condițio­nînd încheierea acestor contracte de pla­ta unor șpăgi uriașe. Niciun om cu min­tea întreagă nu poate crede că șeful statului, altfel extrem de bine informat despre tot ce mișcă în ța­ră, nu știa ce se întîmplă la ANRP sau la ministerul condus de Elena Udrea sau că ignora cu desăvîrșire ce fă­ceau Dorin Cocoș și Gheorghe Ștefan „Pi­nalti”.
Nu vreau în niciun fel să di­mi­nu­ez răspunderea PSD în ins­ti­tu­țio­nalizarea corupției. Dimpotrivă, prin controlul asupra resurselor materia­le și instituțiilor statului, PSD, fost FDSN și PDSR, a impus matricea po­liticii românești și nimic nu a func­țio­nat în afara acestei matrici. Din pă­ca­te – și aici este marea noastră deza­mă­gire – partidele mari din opoziție, PNL și PDL, odată ajunse la pute­re, au fost animate de același zel de­mo­lator față de finanțele publice ca și mult și pe drept hulitul PSD. Iată de ce anchetele DNA ar trebui să du­că la prăbușirea partidelor politice par­lamentare, căci nici PSD, nici „noul” PNL – alcătuit din două partide vechi și putrede – nu au cum să se schim­be peste noapte. PSD, condus de un personaj ridicol, care nu înțelege prea bine ce se întîmplă, este aproape de implozie, iar PNL rezistă doar da­to­rită imaginii președintelui Klaus Io­hannis. De altfel, PSD și PNL și-au dat mîna pentru a elabora o lege a fi­nanțării partidelor politice care va le­galiza practic deturnarea unor mari sume din bugetul statului înspre buzunarele politicienilor și ale cli­en­telei lor. Citiți critica documentată a europarlamentarului Cristian Pre­da și veți înțelege de ce nu putem aș­tep­ta nimic bun de la aceste partide com­promise.

Ce-i de făcut? – ne întrebăm a su­ta mia oară. Tranziția se încheie prin demontarea sistemului corupt de spoliere a statului și apariția statului de drept, ambele datorate presiuni­lor occidentale. Cine poate prelua pu­terea în acest peisaj pîrjolit de ale­șii neamului, de patronii lor din um­bră și de mass media aservite lor? Sin­gu­ra soluție, în opinia mea, ar fi ca pre­ședintele Iohannis să se orienteze spre segmentul sănătos al socie­tă­ții civile și spre partidele curate, ori­cît ar fi de neînsemnate acum – mă gîn­desc la M10 și Noua Republică – și să coaguleze o mișcare civică capa­bi­lă să susțină reforma statului și a în­tre­gii vieți publice. Abia atunci vom put­ea nădăjdui că votul nostru din 16 noiembrie 2014 nu a fost irosit.

de Rodica CULCER

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top