O bombă electorală pe bază de benzină şi motorină

Cap în cap Niciun comentariu la O bombă electorală pe bază de benzină şi motorină 7

O analiză pe tema majorării ac­ci­zei la combustibili cu 7 eu­ro­cenţi/litru, la 1 aprilie, ar trebui să includă în primul rînd o discuţie despre impactul financiar pe care măsura o va avea asupra consumatorilor. Din acest punct de vedere, decizia este foarte periculoasă pentru Guvernul condus de Victor Pon­ta, cu atît mai mult cu cît vine într-un an electoral.

Un studiu realizat de Daedalus Millward Brown, preluat de Me­di­a­fax, arată că, românii parcurg cu ma­şina, în medie, 14.700 km anual, iar, după majorarea accizei, costul me­diu va creşte cu 505 lei pentru ben­zi­nă şi cu 415 lei pentru motorină.

Mai mult, dacă-şi păstrează bu­ge­tul actual, un şofer al unui au­to­mo­bil din clasa com­pac­tă va ali­men­ta cu circa 3,5 litri mai puţin, la un plin în valoare de 300 lei, ceea ce înseamnă că va circula cu circa 50 de km mai puţin.

Potrivit studiului, într-un an de zile, şoferii vor circula cu 1.100 de kilometri mai puţin, dacă nu alocă su­me suplimentare pen­tru achi­zi­ţi­a de carburanţi.

Privind la aceste cifre, putem les­ne concluziona că majorarea ac­ci­zei la combustibil poate avea con­se­cinţe electorale semnificative. Mai ales că, prin adăugarea celor 7 eu­ro­cenţi (aproximativ 42 de bani, du­pă corelarea cu inflaţia şi cursul leu/euro), se depăşeşte pragul psi­ho­logic de șase lei per litru.

Simţind pericolul, Guvernul s-a străduit să justifice public majora­rea accizei prin nevoia de finanţare a unor proiecte de infrastructură, din­tre care autostrăzile sînt cele mai importante. Nu a reuşit însă să fie foarte convingător. Nu există nici o garanţie că, odată intraţi în buget, banii colectaţi din majorarea ac­ci­zei se vor duce la autostrăzi. Guvernul a refuzat să modifice Codul fiscal, pentru a stipula în mod expres că aceşti bani vor fi cheltuiţi pe pro­iec­te de infrastructură. Exista şi posibilitatea ca resursele suplimentare ce vor fi încasate să fie alocate Pla­nului Naţional de Dezvoltare a In­frastructurii, aflat în coordonarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului.

Executivul a preferat, însă, să arunce acciza suplimentară în co­şul larg al Bugetului de stat, pentru a dispune de aceste sume după bu­nul plac. Din aceşti bani se pot plăti pensii, salarii, pomeni electorale, achi­­zi­ţii publice la preţuri exorbitante, sau contracte acordate clien­te­lei poli­ti­ce, adică pot fi sifonaţi mult mai u­şor.

Aceste lucruri sînt uşor de de­mon­strat opiniei publice. Atunci cînd alegătorii vor vedea că, din banii plă­tiţi în plus pentru benzină sau motorină, Guvernul nu va construi nici un metru de autostradă, vor sancţiona la vot proasta guvernare şi minciuna.

Misiunea Guvernului este cu atît mai dificilă cu cît se află sub ti­rul susţinut al preşedintelui Traian Băsescu, care face presiuni publice pentru a elimina acciza supli­men­tară la combustibil. După ce a eşuat în a determina Executivul să renun­ţe la ea, şeful statului a trimis o scri­soare fiecărui parlamentar în parte, pentru a nu vota ordonanţa de ur­gen­ţă.

Pentru şeful statului, lupta îm­po­triva majorării accizei la com­bus­tibil este vitală. În 2012, alegătorii au votat împotriva sa la referen­dum şi împotriva PDL la alegerile par­la­mentare din cauza măsurilor de aus­teritate, deşi preşedintele a susţi­nut în permanenţă că tăierile sînt ne­ce­sare. Dacă reuşeşte să demonstreze că actualul Guvern scumpeşte via­ţa oamenilor, deşi are toate condiţiile să nu o facă, potenţialul electoral de creştere este semnificativ.

de Silviu SERGIU, redactor-șef adjunct Evenimentul Zilei

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top