„Cumințenia pămîntului” nu e despre patriotism, ci despre încredere

Cap în cap Niciun comentariu la „Cumințenia pămîntului” nu e despre patriotism, ci despre încredere 26
„Cumințenia pămîntului” nu e despre patriotism, ci despre încredere

De fiecare dată cînd eșuează un obiectiv cultural, cel mai la îndemînă pentru opinia pu­blică este să dea vina pe popor. În cazul campaniei ratate pentru cumpărarea „Cumin­țeniei pămîntului”, s-a vorbit despre lipsa de patriotism a românilor, care nu a înțeles cît de important este ca statul să cumpere lucrarea unui mare artist „de-al nostru”, s-a vorbit de o nouă confirmare a lipsei de apetit cultural a românilor, s-a vorbit de indolența care ne ca­rac­terizează și care, iată, s-a manifestat din nou.

Dar acestea sînt doar niș­te false explicații. E adevărat că, potrivit barometrului de consum cultural 2015, circa un sfert din persoanele chestionate au declarat că în ultimul an nu au citit nici o carte, nici un ziar și nici o revistă, nu au ascultat nici măcar un radio și nici muzică. E adevărat că acest comportament e mai pre­zent la persoanele între 25 și 54 de ani, respectiv la populația activă și care se află, în teorie, la apo­geul cîștigurilor lunare. În fine, e adevărat că 64% dintre cei chestionați au declarat că nu au mers deloc, în ultimele 12 luni, la un muzeu sau o expoziție.

Totuși, în ciuda acestor cifre deloc încura­jatoare, rămîn convins că eșecul campaniei pen­tru achiziționarea „Cumințeniei pămîn­tu­lui” vine din altă parte, respectiv din neîncrederea cu care populația privește orice acțiune a statului. Am mai scris asta deja: pe site-ul de promovare a acțiunii de donație se pre­ci­zea­ză că „achiziţia operei «Cuminţenia pămîntu­lui» prin subscripţie publică este unul dintre ce­le mai importante proiecte naţionale care poa­te întări solidaritatea dintre stat și societate”. Ei bine, sînt în continuare de părere că aici se află cheia eșecului: după 26 de ani în care statul și-a bătut joc de noi și ne-a risipit banii, nu prea mai găsim motive reale pentru care să fim so­lidari cu statul.

Iar statul, ca entitate colectivă, ne oferă zil­nic noi și noi dovezi că este cel mai prost ma­nager. Chiar dacă nu citesc ziare și nu ascul­tă radio, majoritatea românilor se uită la televi­zor – 88% o fac cel puțin o oră pe zi, potrivit aceluiași barometru de consum cultural. Nu­mai în ultima lună, aceștia au aflat de la tv că Ioan Gyuri Pascu a murit cu zile, pentru că doctorul de la ambulanță – reprezentant al sta­tului – nu ar fi acționat corect, au aflat că s-a dat sentința definitivă în dosarul Microsoft I, în care condamnații trebuie să returneze 17 mi­lioane de euro (mai mult decît costă „Cu­min­țenia pămîntului”) pe care i-au furat de la stat, au aflat că tocmai au intrat în serviciul armatei șase avioane F16 foarte vechi,
pentru care statul a plătit peste 600 de milioane de eu­ro.

Peste toate, au mai venit și numeroasele bîlbe ale Guvernului și Ministerului Cul­tu­rii. La început, nu s-a explicat foarte clar cum s-a ajuns la suma de 11 milioane de euro pentru „Cumințenia pămîntului”, negociată de au­to­rități cu proprietarii sculpturii, multă vre­me nu s-a știut ce se va întîmpla dacă nu se strîn­ge suma de bani convenită, apoi avocatul fa­miliei a afirmat că aceasta trebuie plătită ori­cum, indiferent de rezultatul subscripției, fapt negat de către Guvern. În fine, unii s-au întrebat, pe bună dreptate, de ce nu cum­pă­ră statul direct „Cumințenia” direct cu banii de la buget – tot „donație” a cetățenilor.

După tot acest context, eșecul campaniei de donație era aproape inevitabil. Căci statul are nevoie mai întîi de o donație de încre­de­re și abia apoi de una de bani.

de Răzvan Chiruță, redactor-șef al publicației „România liberă”

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top