Campania jegului

Cap în cap Niciun comentariu la Campania jegului 0

Vor trebui mulți ani pentru a de­ce­la rațiunile și tainele acestei cam­pa­nii căreia nu-i poate aplica decît o sin­gură etichetă: abjectă. A fost o cam­panie murdară, comparabilă la ni­velul minciunilor și manipulărilor doar cu cea din 1990, o campanie care deja a făcut înconjurul presei și ca­ncelariilor occidentale. Care va ră­mî­ne în manualele de jurnalism și is­to­rie ca exemplu de regres a de­mo­cra­ției. O campanie în care miile de ore de trăncăneală dedicate în principal unor teme false și atacurile cu no­roi extras din canalele dejectoare ale par­­tidelor, au înlocuit dezbaterea ci­vi­­lizată, lupta cavalerească, schimbul de idei și de viziuni.

Păgubit a fost elec­toratul, pus în situația de a vota fie în funcție de manipularea unei păr­ți a media (iată, ne-am întors la sin­tagma anilor ’90), fie ra­por­tîndu-se la ceea ce deja știa despre cei doi can­didați, întărindu-și, de regulă, con­vingerile. Paradoxal, chiar și confruntarea Băses­cu–Geoană s-a plasat în acest tipar. Geoa­nă a confirmat ceea ce deja știau chiar și votanții lui fideli: prostia este nelimitată, iar Bă­ses­cu a fost obligat să jure cu mîna pe Biblie pentru o făcătură a oligarhului Pa­tri­ciu.

Cîteva concluzii se pot des­prin­de la bilanțul campaniei. O bună parte a presei și-a pierdut definitiv onoarea și credibilitatea, mă refer la acei jurna­liș­ti care din motive de mogul, de rate la bancă sau pur și simplu din malformații grave de caracter au ales ca­lea degrandantă a minciunii și intoxi­că­rii cu bună știință. Epi­soa­dele Hayssam, traficul de arme, șan­tajul la președintele ANI și filmu­lețul „palma lui Bă­sescu” sînt doar ja­loa­nele care au mar­cat traseul cu sens unic spre cimitirul deontologiei jurnalistice. Rea­li­tatea Tv, An­te­nele, Gar­dia­nul, Co­tidianul, Ziua sînt pur­tă­toa­rele de fanion. De altfel, ra­por­tul OSCE demonstrează cu cifre ceea ce s-a văzut cu ochiul li­ber: me­dia enu­me­ra­tă mai sus a spus adio echi­distanței și a practicat jur­na­lismul-linsaj la Traian Băsescu pe întreg parcursul campaniei.

A doua concluzie a campaniei se referă la disprețul politicienilor față de simboluri. Deșanțul la Timișoara al Coaliției PSD–PNL a lăsat un gust amar, iar etichetarea ma­ni­fes­tan­ților drept „derbedei” și „naimiti” a fost o nedorită întoarcere în timpurile iliesciene. Fapt care face ca momentul Timișoara să se încadreze în prac­ti­­cile murdare ale campaniei. În sfîrșit, una dintre cele mai grave chestiuni este aceea că în loc să avan­săm în modernism și demo­cra­ție, în loc să încercăm să punem mo­ra­la și virtuțiile la locul cuvenit într-o confruntare electorală, am coborît din­tr-un salt cîteva trepte bune pe scara bunelor practici ale unei Euro­pe în care cu greu am mai merita un loc.

A în­cerca să cîștigi prin mijloace necinstite și nu prin propriile valori este ru­șinos pentru ca înseamnă să negi în­suși sensul democrației. A fost o campanie peste care nu se poate trage oblonul și care impune drastice revizuiri în special pentru presă.

Andreea PORA

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top