„A fost o campanie epigonică cu personaje și secvențe de mîna a doua”

Atitudine, Cap în cap Niciun comentariu la „A fost o campanie epigonică cu personaje și secvențe de mîna a doua” 47
„A fost o campanie epigonică cu personaje și secvențe de mîna a doua”

Dragoş Tudorache, ministrul Afacerilor Interne, a declarat că în această campanie electrorală au fost mult mai puține incidente și sesizări decît în alte campanii. Care considerați că este cauza?

Este vorba despre lipsa de in­te­res a părților angajate în campanie pen­tru a convinge electoratul. Ne­a­vînd niște lideri marcanți, fiind o cam­panie epigonică cu personaje și sec­vențe de mîna a doua, fiecare a mi­zat pe statu-quo – deci ceea ce s-a sedimentat în public în cursul anilor și chiar în cursul ultimului an. Ceea ce se și vede într-un sondaj IRES care a fost scos ieri (n. red. 8 decembrie), în care oamenii au fost întrebați dacă și-au schimbat părerile și opțiunea de vot în timpul campaniei electorale, iar răspunsul a fost, în proporție de peste 50%, nu. Deci, de aceea este lip­să de interes, este o campanie a­bu­li­că, o campanie lipsită de nerv și dacă politicienii nu au interes, cum să aibă alegătorii? Tocmai de aceea nu au fost incidente.

S-a mutat campania electorală în mediul online?

Așa ar fi trebuit, dar iarăși fiind foarte low-profile ceea ce s-a întîmplat acum, incomparabil cu ce a fost în anul 2014, la cam­­pania pre­zi­den­ți­a­lă din me­diul online, acum a fost stins de tot. Au fost cîteva a­gi­ta­ții, dar puțin semnifi­ca­ti­ve. Nu consider că s-a mutat în me­diul online, cel puțin nu acum. A­cea­s­tă cam­panie s-a des­fă­șurat în principal la televizor cu ni­ș­te emisiuni standar­de, anoste. A fost foarte multă bi­fa­­re, adică „hai că am făcut-o și pe asta”.

Cum poate fi controlată campania electorală de pe rețelele de socializare și de pe site-uri?

Ea nici nu trebuie controlată, în primul rînd, și nici nu se poate. Poți să influențezi, poți să-ți exprimi niște păreri. Mediul online este cel mai li­ber cu putință, acolo oricine poate să susțină orice, chiar și în niște termeni care nu pot fi acceptați în televiziune sau la radio. Și așa trebuie să rămînă, după părerea mea.
Deși, Dacian Cioloș nu s-a înscris în niciun partid, acesta a apărut pe afișele PNL. Cine de cine s-a folosit?
Acum, aș spune că și Cioloș de PNL și PNL de Cioloș, însă acum o lu­nă n-aș fi spus lucrul acesta. Cre­deam că numai partidul încearcă să se folosească de prim-ministru, dar acum constat că există reciprocitate.

Ce s-a schimbat între timp?

Atitudinea domnului Cioloș care a intrat în politică și în campania e­lectorală pînă-n gît, de unde ne spu­se­­se că el nu va intra în politică și că nu va candida. În momentul în care, din funcția de prim-ministru al Ro­mâ­ni­ei îndemni alegători să vo­te­ze PNL și USR pentru că te vor pune pe tine pre­mier sau că te vor păstra în funcție ce-ar putea să însemne? Da­cian Cioloș a procedat greșit și in­corect în tot ceea ce a făcut, era mult mai cinstit să se înscrie de la bun în­ceput sau chiar să nu se înscrie în par­tid, dar să fie cu ei de la început și foarte, foarte importat, dacă dorea să facă asta, trebuia să-și dea demisia din funcția de premier. După aceea putea să facă ce do­rește, dar nu să ră­mîi în funcția de premier, să pretinzi că nu ești implicat politic și după aia să spui „votați-mă pe mine, votînd PNL și USR” – mai onest decît asta era candidatura la președinție a lui Pon­ta și Năstase din funcția de premier.

„Îndrăzneşte să crezi în România”, „În sfîrşit ai cu cine” , „Luptă pentru România” sînt doar cîteva sloganuri ale partidelor care candidează. De ce se crede că pînă acum nu s-a putut spera sau lupta?

Sloganurile și toată grafica de cam­panie pe care le-am văzut sînt cele mai stupide din cei 27 de ani de po­li­tică pe care i-am văzut. Nu știu pe ce și-au luat banii oamenii care au făcut ma­­terialele acestea. Nici măcar nu sînt criticabile, chiar mi s-a propus să fac o emisiune la Digi24, în care să a­na­­lizez reclamele din această campa­nie, inițial am acceptat, dar după ce am văzut marfa am spus: „Îmi pare rău, nu pot să mă apuc să trec no­ro­iul prin sită”.

Autor:

Ionuț Teoderașcu

Prefer să fac ultimele editări la un reportaj atunci cînd lângă mine ies vibrînd aburii dintr-o ceașcă de ceai negru. Mi-aș dori să trăiesc, cel puțin pentru o zi, într-o lume veche: cu stilou și foaie, cu scrisori, cu întîlniri neplanificate și fără tehnologie, dar deocamdată, viața ne fugărește de la un text la altul, gadgeturile ne ajută, apoi ne stresează și scrisorile sosesc online. La un moment dat, cer pauză din toată această agitație și îmi fac ceaiul despre care vorbeam, unul negru care îmi dă energie și-mi lasă ochii deschiși.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top