Cum se face jurnalism pe axa Iași-Berlin-Paris-Londra
De pe scena Iașului 17 mai 2015 Niciun comentariu la Cum se face jurnalism pe axa Iași-Berlin-Paris-Londra 52Organizat de TVR Iași, „Seminarul Internațional de Jurnalism” (SIJ) din acest an a adus 27 de speakeri de la mari televiziuni europene, cunoscuți jurnaliști români și profesori de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC). Timp de trei zile, între 11- 13 mai, în sala de conferințe „Rossini”a complexului Palas, s-a discutat pe marginea temei „Jurnalismul de televiziune în era internetului”, iar toți cei interesați sau implicați în domeniul comunicării au urmărit direct sau prin live-streeming toate discursurile, prezentările și dezbaterile.
Prima zi a seminarului a început cu „Povestea” ca principiu de bază a unui reportaj de calitate în presă. Cea mai mare parte a zilei a fost dedicată „Clubului Opiniei”, iar prof. univ. dr. Daniel Condurache de la Catedra de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la UAIC a făcut o retrospectivă asupra evoluției singurului ziar ieșean care apare neîntrerupt deja de 40 de ani. În redacția de la Casa de Cultură a Studenților și-au început cariera jurnaliști consacrați astăzi, precum cei trei invitați din prima zi, Liviu Iolu, Anca Simina – jurnaliști „Adevărul” – și Lina Vdovîi, jurnalist freelancer. Aceștia au vorbit despre experiențele lor în presa scrisă, dar și despre „Revoluția Facebook” și televiziunea în variantă online, Anca Simina precizînd că platformele digitale sînt punți de lansare în domeniul presei, iar mediile de comunicare de genul „Facebook” trebuie să fie „surse de idei și nu doar surse de informații pentru fiecare utilizator”. Despre provocările, riscurile și limitele „jurnalismului de război” au relatat Lina Vdovîi și Răzvan Cojocariu, videojurnalist TVR Iași, care au prezentat experiențe din Transnistria, Donetsk și Afganistan.
O premieră națională înregistrată la cea de-a doua ediție a SIJ a fost lansarea în prezența autorului Didier Desormeaux, coordonator la „Université France Télévision” din Paris, a manualului de jurnalism de televiziune recunoscut la nivel european, „Construire le reportage télévisé”.
Lansarea a avut loc luni la Institutul Francez Iași. Despre importanța știrilor regionale s-a vorbit marți, cînd prin cîteva știri realizate de TVR Iași în exclusivitate sau studii de caz, speakerii au demonstrat că „jurnalul regional este conexiunea cu lumea reală și o alternativă a știrilor ce vin de la centru”. De asemenea, s-a subliniat faptul că goana după audiență a dus la tabloidizarea știrilor, iar presa scrisă este foarte dependentă de publicitate pentru a putea fi tipărită. O problemă menționată este și faptul că a explodat informația de cancan, mesaje violente, politice care asigură un trafic mare. Invitații au arătat că abilitățile în domeniul IT sînt tot mai necesare, întrucît instituțiile media tind spre digitalizare, o schimbare de paradigmă care vine ca rezultat al obiceiurilor de consum.
Telefonul, cel mai util „pix” în presa video
Cea mai mare provocare a tuturor producătorilor de televiziune s-a dovedit a fi necesitatea de a face „mai mult, avînd mai puțin”. Un exemplu elocvent l-a prezentat Antony Dore, producător general la BBC Londra, care menționează că deși guvernul britanic a închis un studio al redacției de știri, jurnaliștii au continuat să producă în mediul online. Condiția de azi este ca un jurnalist să fie capabil să realizeze un material informativ pentru toate mediile de difuzare: radio, TV și online, astfel subiectul ajunge mai ușor la utilizatori, cîștigîndu-le fidelitatea.
În plus, toate canalele media trebuie să conlucreze și nicidecum să concureze în scopul transmiterii informației. Antony Dore a prezentat modul de lucru în redacțiile BBC, menționînd că ceea ce-i face una dintre cele mai profesioniste companii de radiodifuzare este faptul că „cei care vin la BBC cred în anumite valori de neutralitate, echilibru, diversitate și poate cel mai important, libertate de opinie”. Producătorul britanic consideră că impasul presei regionale, mai ales al televiziunii locale, se poate depăși doar prin online, mai ales că, după cum spune el, situația financiară nu se va ușura prea curînd.
În cea de-a treia zi, speakerii români și cei străini au încercat să contureze cum are loc „schimbarea” și cît de deschiși sîntem să o acceptăm în media. Prin demonstrațiile sale, Andreea Știliuc a indicat cum poți, avînd doar un smartphone sau o tabletă, să realizezi materiale video publicabile. La conferința prin internet via Skype, susținută de Glen Mulcahy, coordonatorul departamentului de Inovație la RTE Irlanda, Dublin, s-a vorbit despre avantajele MoJo și posibilitățile de extindere a acestui domeniu.
Cel mai important fapt al acestui curent este că telefonul este soluția de moment pe care o avem mereu la îndemînă pentru a surprinde diverse momente cînd sîntem martorii unor fapte de presă. De asemenea, Hans Jessen, jurnalist la ARD Berlin, prin statistici și cifre rezultate din studierea publicului, a demonstrat că televiziunea nu va dispărea foarte curînd, după cum preconiza Bill Gates în 2007.
Jurnalistul german a precizat că televiziunea va continua să trăiască pentru că mai există vechile generații fidele micului ecran, iar pentru generația nouă faptul că o informație a unui post TV este disponibilă și pe un site, constituie doar un avantaj prin care se cîștigă public.
***
A doua ediție a „Seminarului Internațional de Jurnalism 2015” a adunat participanți de toate vîrstele, acest fapt demonstrînd interesul tuturor categoriilor de consumatori pentru viitorul canalelor de comunicare și totodată o punte de lansare pentru cei care vor să devină jurnaliști profesioniști, capabili să țină pasul tuturor progreselor.
Adaugă un comentariu