Lecție de zoologie pe portativ
Șoc-șoc-groază! 12 martie 2013 Niciun comentariu la Lecție de zoologie pe portativ 1Nu știm cîți elefanți au evadat din rezervații însă, vineri seară, în Underground Pub, am găsit doar cinci. „Les Elephants Bizarres” au venit în Iași pentru deschiderea turneului de promovare al noului lor album, „Zoologic”, și n-au plecat pînă nu au primit încuviințarea că publicul a învățat cîteva versuri. Pentru aproape două ore, trupa nu le-a dat răgaz fanilor să obosească și i-a lăsat să îngîne refrene pornite cînd puternic, ca dintr-un bubuit de tun, cînd domolite de corzile chitarelor.
Ringul de dans din fața scenei e gol, iar melodia celor de la The Beatles abia se țese pe buzele privitorilor, cînd dinspre bar apare Nicolae Cazacu, primul dintre „elefanți”. Privirea îi este ascunsă de ochelarii rotunzi, ca cei pe care îi purta John Lennon, iar papucii de casă galbeni, ca două jucării de pluș cu fața lui Homer Simpson îi saltă pe podeaua roasă. Dansează din spatele clapelor, pînă piesa e întreruptă, iar Ștefan Matei, solistul trupei „Les Elephants Bizarres”, ne anunță că „începem aventura zoologică”.
Refrenul melodiei „The Adventure” îl simțim aruncat dinspre scenă direct în piept, ca o explozie pornită din chitare și din tobe. Ca o chemare, căci de pe margine, privitorii se adună în centrul localului și încep a dansa, struniți parcă de pișcăturile electronice ale clapelor. Din cînd în cînd, solistul își înfășoară firul microfonului în jurul brațului stîng și aplaudă odată cu publicul în ritmul versurilor.
De neoprit, pe românește
Un tînăr îmbrăcat într-o cămașă încheiată pînă la ultimul nasture e singurul care pare să nu se integreze în turmă. Nici nu vrea să dea mîna cu diavolul cînd se aud primele acorduri ale melodiei „Hello! Says the Devil”, și nici nu își întinde brațele sub ploaia de confetti stîrnită de solist. Din microfon aproape că nu se mai distinge nici o voce, glasul publicului acompaniind instrumentiștii.
Cea de-a doua piesă de pe albumul de debut, „Mushroom Girl”, începe jucăuș, ca o spirală în care corzile chitarelor se împletesc treptat cu tunul tobelor și clipocitul ca picăturile de ploaie, stîrnit din clape. Agitația din mijlocul ringului se pierde înspre margine, unde cîțiva tineri se mulțumesc să privească cu mîinile în buzunare grupul. Așezată pe un colț de canapea, o fată fredonează abia perceptibil refrenul. Asta pînă cînd publicul recunoaște notele melodiei „Nu mă opri”, prima piesă în limba română a trupei. Nu știm cine ar putea să-l oprească pe Nicolae, care începe să sară în spatele clapelor, bătînd din palme. „Văd prin peretele gol fericirea tuturor”, răsună în microfon, iar fanii încuviințează și dansează în sincron, unii țopăind, alții doar îndoindu-și genunchii. La răstimpuri se mai aude cîte un „mîinile sus, toată lumea”, însă, pînă să își termine Ștefan îndemnul, publicul deja ghicește ce urmează.
Cum se îmbată diavolul
Între piese, membrii trupei aruncă cîte o privire la foile înșirate pe podea, printre instrumente, pe care sînt numerotate melodiile. Nu o dată, solistul, cu mîinile împreunate deasupra capului, aproape că atinge reflectoarele care colorează „elefanții” în nuanțe de albastru, verde sau mov. Cînd notele izbucnesc ca un gong, patru dintre ei sar în același timp, doar toboșarul rămînînd la locul lui. Ca un ecou al vocii cîntărețului, glasul chitaristului aruncă cîteva note mai domolite, însă la fel de bine l-ar putea acompania și Nicolae, care fredonează toate versurile în timp ce dansează. Din cînd în cînd, la începutul pieselor, Ștefan își pironește privirea în podea, așteptînd parcă un anumit sunet pentru a-și înfășura din nou microfonul în jurul brațului. Și cînd publicul îi recunoaște cîntecul, rîde, iar papucii galbeni de sub clape saltă odată cu timbrul aproape nazal al solistului.
Ni se reamintește să zîmbim, deși chipurile ni s-au dezmorțit de la primele acorduri cu care a început concertul. „Smile” pare să fie ultima melodie din repertoriu, încheiată fără artificii, doar cu o reverență a celor cinci membri. Dar publicul nu îi lasă să plece, așa că pe scenă se întoarce Cătălin, unul dintre instrumentiști, care ne anunță că, după încă o piesă, „ne îmbătăm cu toții”. Și ne-am îmbătat, cu solo-ul de chitară și cu energia „elefanților” care ne-a legănat ca într-un carusel. Ne-am împrietenit din nou cu diavolul, și-am lăsat bass-ul să-i ia locul solistului la marginea scenei, urmat de tunul tobelor și de ultimele note ale clapelor, pornite ca dintr-o joacă de copil. Ne întrebăm ce a fost mai bizar, ritmul care ne-a rămas înțepenit în picioare sau ecoul melodiilor care ni s-a lipit de timpane.
Adaugă un comentariu