Promenada muzeelor pe timp de noapte
Șoc-șoc-groază! 22 mai 2012 Niciun comentariu la Promenada muzeelor pe timp de noapte 6Cu domnițe și cavaleri îmbrăcați cochet după moda secolului al XIX-lea, plimbîndu-se nestingheriți pe Ulița Mare (Bulevardul Ștefan cel Mare) și o fanfară ale cărei instrumente răsunau de la intrarea pe Lăpușneanu cît să acopere muzica pe care o auzim de obicei din Corso. Așa a schimbat Noaptea Muzeelor Deschise peisajul familiar al Iașului cultural. Iar dacă unele case memoriale și-au pregătit cu însuflețire momentul fastuos al vizitelor ochilor curioși, la Palatul Culturii și la Roznovanu șirul indian a fost unicul indiciu că este zi de sărbătoare.
Ne așezăm cuminți la coada care mă trimite mai degrabă cu gîndul la Epoca de Aur decît la o zi a culturii și așteptăm, fotografiind balconul de unde domnitorul Alexandru Ioan Cuza saluta ieșenii. Dar rîndul merge repede, și după mai puțin de un sfert de oră, sîntem într-un hol luxos, de unde „Hora unirii” se joacă din mîna pictorului Constantin Agafiței.
Recreere cu fotbal
Dacă în salonul domnului un diplomat din lemn pus pe un scaun de birou parcă vestește că un oficial tocmai a ajuns acasă, salonul doamnei a adunat în jurul unei rochii din catifea verde de China toate privirile fetelor din încăpere. O tînără îi șoptește prietenului: „Vezi, are aceeași culoare ca puloverul pe care mi l-am luat ieri din Bershka!”.
Salonul familiei Cuza, decorat în același stil ca restul casei, lasă impresia de spațialitate prin oglinzile în care fetele își furișează privirea ca să-și verifice coafura, iar pianul nemțesc din încăpere, pe care este așezată partitura cu „Le Marche Triomphale”, amintește că odinioară nu fanfara de afară se auzea în casă. Dacă fetele trec aproape fără să observe masa de biliard din salon, băieții cu siguranță s-au oprit să admire masa de biliard, moment în care încep și discuții despre meciul CFR-ului sau derby-ul Dinamo – Steaua. Coborînd treptele din lemn masiv, ochii vizitatorilor se mai opresc o dată pe tabloul de la intrare, în semn de „la revedere”, iar o parte dintre curioșii de mai devreme nu pornesc spre alte porți deschise astăzi, ci se mulțumesc să rămînă în Corso.
Victoria de pe Ulița Mare
Noi însă pornim spre Palatul Ro znovanu, cunoscut astăzi pentru că aici își are sediul primăria, ale cărui porți deschise au umplut toate afișele orașului. În fața Mitropoliei ajunși, realizăm că nu a fost deloc mare rîndul la care am așteptat adineauri, cel puțin în comparație cu ce ne așteaptă aici. Din niște boxe uriașe se aude însă muzică clasică, dar bucuria nu durează mult, pentru că foarte curînd observăm că nici o piesă nu este lăsată mai mult de treizeci de secunde. După mai bine de o oră de așteptat nu ca să plătim datoriile, ci ca să vedem faimoasa Sală a Balurilor, în curtea palatului începe o reprezentație cu acrobații cu foc.
În holul celei mai frumoase clădiri de pe Ulița Mare a începutului de secol al XX-lea, un mozaic cu Rîpa Galbenă trece aproape neobservat de lumea care urcă puhoi pe scările ce duc spre sala în care astăzi se întrunește Consiliul Local. Aflăm aici, de la ghid, că în palat se organizau baluri la care au participau personalități ale culturii românești precum Eminescu și Enescu sau că în fostul birou al Regelui Carol își duce astăzi activitatea primarul orașului. Și cam atît. Ghidul ne mulțumește apoi, pe același ton pătruns de plictis, semn că nu vom vedea nici o altă sală a Palatului Roznovanu și că pentru explicațiile din ultimele cinci minute am stat o oră la rînd.
La intrare, holograma lui Kogălniceanu ne povestește, din biroul său, despre atmosfera secolului al XIX-lea.
La casa lui Kogălniceanu, doi bătrînei stau de vorbă în holul de la intrare. „Pe vremea cînd eram eu profesor nu întîlneai așa ceva la studenți”, iar celălalt îi replică „dar nici nu era ministru unul ca Ungureanu, acest copilandru”. Doar cîțiva metri mai departe, în dormitorul politicianului român, discuția este însă cu totul alta. O domnișoară machiată din belșug îi zice pe un ton ușor dezamăgit prietenei ei, cu care se ține de mînă: „Știi tu, fată, ce nu-mi prea place mie la casa asta?” și nu așteaptă răspuns ca să continue: „Că nu-i decomandată.” Într-adevăr, nu este. Iar la intrare, holograma lui Kogălniceanu ne povestește, din biroul său, despre atmosfera secolului al XIX-lea.
La Palatul Culturii, nu găsim însă deschis decît un hol, o cameră de 3/3, unde sînt expuse cîteva fotografii printate ale unor elevi de școală generală sau liceu și aparate dintre cele mai vechi, pe care împătimiții dotați cu Canon-uri le fotografiază din fiecare unghi. Dar mai mult decît atît nici aici nu se poate vedea, așa încît pornim spre Casa Pogor, unde la intrare fiecare primește suprapapuci, pentru ca apoi să fie invitat să se simtă ca acasă.
Sala în care pe vremuri răsunau vocile importante ale literaturii românești poartă încă însemnul „Entre qui veut, reste qui peut”(n.r.: „Intră cine vrea, rămîne cine poate”). De aici împreună cu ceilalți vizitatori ne-am îndreptat către alte muzee, destinația finală fiind Turnul de la Golia. Aici însă numai cei cu antrenament au putut urca suta de scări care duce spre clopotul mănăstirii.
Livia RUSU
Adaugă un comentariu