Promenada muzeelor pe timp de noapte

Șoc-șoc-groază! Niciun comentariu la Promenada muzeelor pe timp de noapte 6

Cu domnițe și cavaleri îmbrăcați cochet după moda secolului al XIX-lea, plimbîndu-se nes­tingheriți pe Ulița Mare (Bulevardul Ștefan cel Mare) și o fanfară ale cărei instrumente răsunau de la intrarea pe Lăpușneanu cît să acopere muzica pe care o auzim de obicei din Corso. Așa a schimbat Noaptea Muzeelor Deschise peisajul familiar al Iașului cultural. Iar dacă unele case memoriale și-au pregătit cu însuflețire momentul fastuos al vizitelor ochilor curioși, la Palatul Culturii și la Roznovanu șirul indian a fost unicul indiciu că este zi de sărbătoare.

Ne așezăm cuminți la coada care mă trimite mai degrabă cu gîndul la Epoca de Aur decît la o zi a culturii și așteptăm, fotografiind balconul de un­de domnitorul Alexandru Ioan Cu­za saluta ieșenii. Dar rîndul mer­ge re­pede, și după mai puțin de un sfert de oră, sîntem într-un hol lu­xos, de un­de „Hora unirii” se joacă din mîna pic­to­ru­lui Constantin Aga­fi­ței.

Recreere cu fotbal

Dacă în salonul domnului un di­­­plomat din lemn pus pe un scaun de bi­rou parcă vestește că un oficial tocmai a ajuns acasă, salonul doamnei a a­dunat în jurul unei rochii din catifea verde de China toate privirile fetelor din încăpere. O tînără îi șoptește prie­te­nului: „Ve­zi, are aceeași culoare ca puloverul pe ca­re mi l-am luat ieri din Bershka!”.

Sa­lonul familiei Cuza, decorat în a­ce­la­și stil ca restul casei, lasă im­presi­a de spațialitate prin og­lin­zile în ca­re fetele își furișează pri­vi­rea ca să-și verifice coafura, iar pia­nul nem­­țesc din încăpere, pe care este a­șe­zată par­titura cu „Le Marche Tri­om­pha­le”, amintește că odinioară nu fan­fa­ra de afară se auzea în casă. Da­că fetele trec aproape fără să observe ma­sa de biliard din sa­lo­­n,  băieții cu si­guranță s-au oprit să admire masa de biliard, mo­­ment în care încep și dis­cuții des­pre meciul CFR-ului sau derby-ul Di­namo – Steaua. Co­bo­rîn­d trepte­le din lemn masiv, ochii vizitatorilor se mai opresc o dată pe tabloul de la in­tra­re, în semn de „la revedere”, iar o par­te dintre curioșii de mai devreme nu pornesc spre alte porți deschise as­tăzi, ci se mulțumesc să rămînă în Corso.

Victoria de pe Ulița Mare

Noi însă pornim spre Palatul Ro z­­­novanu, cunoscut astăzi pentru că a­i­ci își are sediul primăria, ale că­­rui porți deschise au umplut toate a­fișele orașului. În fața Mitropoliei a­junși, rea­lizăm că nu a fost deloc ma­re rîn­dul la care am așteptat a­di­ne­auri, cel pu­țin în comparație cu ce ne așteaptă aici. Din niște boxe u­ri­a­șe se aude însă mu­zică clasică, dar bu­curia nu du­rea­ză mult, pentru că foa­rte curînd ob­servăm că nici o pie­să nu este lă­sa­tă mai mult de treizeci de secunde. După mai bine de o oră de așteptat nu ca să plătim datoriile, ci ca să ve­dem faimoasa Sală a Ba­lu­rilor, în cur­tea palatului începe o re­pre­zen­ta­ți­e cu acrobații cu foc.

În holul ce­lei mai frumoase clă­di­ri de pe Ulița Mare a începutului de secol al XX-lea, un mozaic cu Rî­pa Gal­be­nă trece aproape neobservat de lu­mea care urcă puhoi pe scările ce duc spre sala în care astăzi se în­tru­neș­­te Consiliul Local. Aflăm aici, de la ghid, că în palat se organizau ba­lu­ri la care au participau personalități ale culturii românești pre­cum Emi­nes­cu și Enescu sau că în fostul bi­rou al Regelui Carol își du­ce astăzi activitatea primarul o­ra­șu­lui. Și cam atît. Ghidul ne mul­țu­meș­te apoi, pe același ton pătruns de plictis, semn că nu vom vedea nici o al­tă sală a Pa­latului Roznovanu și că pentru ex­pli­cațiile din ultimele cinci mi­nute am stat o oră la rînd.

La intrare, holograma lui Ko­găl­ni­cea­nu ne po­ves­teș­te, din biroul său, des­pre atmosfe­ra secolului al XIX-lea.

La casa lui Kogălniceanu, doi bă­trî­nei stau de vorbă în holul de la in­tra­re. „Pe vremea cînd eram eu pro­fe­­sor nu întîlneai așa ceva la stude­n­ți”, iar celălalt îi replică „dar nici nu era mi­nistru unul ca Ungureanu, acest co­pilandru”. Doar cîțiva metri mai de­parte, în dormitorul politicianului ro­mân, discuția este însă cu totul a­l­ta. O domnișoară machiată din belșug îi zice pe un ton ușor dezamăgit prie­te­nei ei, cu care se ține de mînă: „Știi tu, fată, ce nu-mi prea place mie la ca­sa asta?” și nu așteaptă răspuns ca să continue: „Că nu-i decomandată.” În­tr-adevăr, nu este. Iar la intrare, holograma lui Ko­găl­ni­cea­nu ne po­ves­teș­te, din biroul său, des­pre atmosfe­ra secolului al XIX-lea.

La Palatul Culturii, nu gă­sim în­să deschis decît un hol, o cameră de 3/3, unde sînt ex­pu­se cîteva fo­to­gra­fii printate ale u­nor elevi de șco­a­lă generală sau liceu și aparate dintre ce­le mai vechi, pe ca­re împătimiții do­tați cu Canon-uri le fotografiază din fiecare unghi. Dar mai mult decît atît ni­ci aici nu se poa­te vedea, așa încît por­nim spre Casa Pogor, unde la in­tra­re fiecare pri­meș­te suprapapuci, pe­ntru ca apoi să fie in­vitat să se sim­tă ca a­ca­să.

Sala în care pe vremuri răsunau vo­cile importante ale literaturii ro­mâ­nești poartă încă însemnul „Entre qui veut, reste qui peut”(n.r.: „Intră cine vrea, rămîne cine poate”). De aici împreună cu ceilalți vizitatori ne-am îndreptat către alte muzee, destinația finală fiind Turnul de la Golia. Aici în­să numai cei cu antrenament au pu­tut urca suta de scări care duce spre clo­potul mănăstirii.

Livia RUSU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top